شفاف سازی بلینکن از آمار کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین

وزیر خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای افزود: بر اساس اختیاراتی که رئیس جمهوری آمریکا در اختیار ما قرار داده است، مجوز پانزدهمین برداشت از تسلیحات و تجهیزات وزارت دفاع آمریکا به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار را صادر می کنم. این تسلیحات  برای دفاع اوکراین از خود است.  بلینکن افزود: این مجوز مجموع کمک نظامی آمریکا به اوکراین از زمان آغاز حمله بی‌رحمانه، بی‌دلیل و تمام عیار روسیه در ۲۴ فوریه را  به بیش از ۷.۳۲ میلیارد دلار می‌رساند  که شامل ۲.۲ میلیارد دلار کمک نظامی در چند هفته گذشته می شود.

وی افزود: این کمک‌ها همزمان با تسریع ارائه کمک های نظامی آمریکا به اوکراین، به این کشور اختصاص می یابد و تعهد ما نسبت به مردم اوکراین تضعیف نخواهد شد و ما همچنان با اوکراین متحد هستیم.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا روز گذشته اعلام کرد که کشورش ۴۰۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی دیگر از جمله چهار سامانه موشکی پیشرفته جدید را به اوکراین ارسال خواهد کرد تا تلاش‌های کی‌یف برای حمله به مواضع روسیه در شرق دونباس را تقویت کند.

این مقام پنتاگون روز جمعه به وقت محلی افزود: بسته ۴۰۰ میلیون دلاری شامل چهار سیستم راکتی موسوم به هیمارس و مهمات اضافی برای آنها، سه وسیله نقلیه تاکتیکی برای "بازیابی تجهیزات، تعمیر و  تامین مجدد، یک هزار گلوله مهمات توپخانه ۱۵۵ میلی متری؛ مهمات تخریب و قطعات یدکی و سایر تجهیزات است .

این مقام پنتاگون تصریح کرد: یک هزار گلوله مهمات توپخانه ۱۵۵ میلی متری درنظر گرفته شده در این بسته، نوع جدیدی از مهمات است که قبلاً در اختیار اوکرینی ها قرار نگرفته بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه  خطاب به مقامات کی‌یف با بیان اینکه اقدامات روسیه در اوکراین تازه شروع شده است، از مقامات این کشور خواست با پذیرش شرایط مسکو یا تن به مذاکره بر سر پایان درگیری‌ها دهند یا خود را برای بدترین‌ها آماده کنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از شبکه خبری "اسکای نیوز"، رئیس‌جمهوری روسیه در اظهاراتی تاکید کرد که آماده گفت‌وگو بر سر پایان جنگ است. وی در عین حال  به کسانی که از انجام این کار امتناع می‌کنند هشدار داد که باید بدانند هر چه این درگیری بیشتر طول بکشد، معامله با ما دشوارتر خواهد بود.

پوتین که این سخنان را در مقابل رهبران پارلمان روسیه بر زبان می آورد، خطاب به مقامات کی‌یف افزود که باید به سرعت شرایط مسکو را بپذیرند یا برای بدترین ها آماده شود. وی همچنین تاکید کرد که اقدام مسکو علیه کی‌یف تازه شروع شده‌ است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین در پنجمین ماه خود به سر می برد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.