بحران در آمریکا/ بی اعتمادی شدید به بایدن!

گاردین افزود: بایدن روز جمعه به مناسبت  روز استقلال آمریکا گفت هرگز تا به این اندازه نسبت به آینده کشورش امیدوار نبوده است و تصدیق کرد که البته چالش های شدیدی وجود دارد و به خانواده های نظامیانی که بر روی چمنزار بخش جنوبی کاخ سفید جمع شده بودند گفت گام های بزرگی به جلو برداشته شده است اما برخی از گام ها هم به عقب بوده است.

گاردین نوشت این درحالی است که بسیاری از آمریکایی ها از جمله هواداران خود بایدن نیز دیگر به اندازه رئیس جمهور درباره اوضاع کنونی و آینده مطمئن نیستند.

با توجه به تورم بالا، تیراندازی های جمعی که تقریبا هر هفته انجام می شود، گفتمان های هشداردهنده درباره تلاش ترامپ برای جبران شکست انتخاباتی اش و احکام دادگاه عالی که چشم انداز سیاسی کشور را بشدت به سمت راست تغییر داده است اظهارات امیدبخش بایدن حتی از نظر دموکرات هایی که کشور را در خطر می دانند، مناسب نیست.

نظرسنجی جدید دانشگاه مونموث عمق بدبینی آمریکایی ها را نشان می دهد: در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از آمریکایی ها معتقدند که این کشور در مسیر درستی قرار دارد، در حالی که ۸۸ درصد معتقدند این کشور در مسیر اشتباه است.

بر اساس آخرین نظرسنجی گالوپ، اعتماد به موسسه های این کشور در سال جاری به پایین ترین حد خود رسید. ریاست جمهوری و دیوان عالی بیشترین افت را متحمل شده اند، در حالی که کنگره با تنها ۷ درصد، کمترین سطح اعتماد را در بین هر نهادی کسب کرد.

گزارش‌های جدید درباره تلاش کاخ سفید برای پاسخگویی به چالش ‌های فزاینده، بار دیگر حتی بحث‌هایی را در میان دموکرات ها درباره انتخاب دوباره بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۴ و اینکه آیا بایدن دوباره باید نامزد شود، برانگیخته است.

در هفته های اخیر، گمانه زنی ها در مورد جایگزین های بالقوه بایدن افزایش یافته است. «گاوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا خود را به عنوان یک رهبر سرسخت در مبارزه برای حمایت از حقوق سقط جنین معرفی کرده  و «جی بی پریتزکر» فرماندار ایلینوی،  پاسخی غم انگیز به تیراندازی روز استقلال در ایالت خود ارائه کرده است  که با رویکرد محدودتر بایدن در تضاد بود.

این گزارش می افزاید: کاخ سفید انتقادها از عملکرد دولت  را رد کرده و استدلال می‌کند که بایدن - به سرعت و قاطعانه - به بحران‌های فزاینده‌ای که مردم آمریکا با آن مواجه هستند، پاسخ داده است.

«کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره انتقاد دموکرات ها از بایدن گفت که رئیس جمهور به سرعت با بحران های کشور مقابله کرده است.

ترس دموکرات‌ها در شرایطی است که حزب دموکرات  با آینده انتخاباتی چالش‌ برانگیزی مواجه است و پیش‌بینی می شود که جمهوری‌خواهان کنگره را در نوامبر به دست بگیرند.

انتخابات کنگره آمریکا در روز سه شنبه، ۸ نوامبر ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد. در این انتخابات، برای تعیین تکلیف تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا رای‌گیری صورت خواهد گرفت.

کاخ سفید برای ماه‌ها، از یک بحران به بحران دیگری رسیده است. تورم، جنگ در اروپا، قیمت‌های بی‌سابقه بنزین، یک بیماری همه‌گیر غیرقابل مهار و کمبود شیر خشک، همگی به تضعیف کشور و محبوبیت پایین بایدن کمک کرده‌اند.

سارا لانگ وِل استراتژیست میانه روی جمهوریخواه گفت رای دهندگان پیوسته به او می گویند می خواهند بیشتر از بایدن بدانند.

وی افزود: رای دهندگان می خواهند بدانند آیا بایدن اقدامی علیه عناصر بسیار تندروی حزب جمهوریخواه انجام خواهد داد. آنها می خواهند کودکان خود را با ارامش به مدرسه ببرند و نگران تیراندازی به آنها نباشند و آنها می خواهند رئیس جمهورشان به این خواسته آنها توجه کند.

روز جمعه، بایدن تلاش کرد جمهوری خواهان را به دلیل آنچه که از دیدگاه او پیگیری ممنوعیت سقط جنین بود مورد انتقاد قرار دهد و به موضوع قربانی تجاوز شدن یک دختر ۱۰ ساله  اشاره کرد که مجبور شده برای سقط جنین به خارج از ایالت سفر کند.

بایدن در واکنش به افشاگری‌های فوق‌العاده در مورد حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره، عمدتا از اظهار نظر خودداری کرده است و آن را به کمیته تحقیقات کنگره و وزارت دادگستری موکول کرد. این کمیته در حال تحقیق درباره احتمال پیگرد قانونی ترامپ درباره نقش او در خشنونت و حمله به دموکراسی است.

ویلیام هاول استاد علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو و نویسنده کتاب "رئیس جمهور، پوپولیسم و بحران دموکراسی" در این زمینه.گفت: اکنون اگر می‌خواهید به دموکراسی متعهد شوید، کاری که باید انجام دهید این است که نهادهایی را که در حال حاضر داریم ستایش نکنید، بلکه دست به کار شوید تا این نهادها را اصلاح کنید تا به نیاز امروز جامعه پاسخ دهند.

این استاد دانشگاه گفت که تعهدات بایدن به هنجارها و سنت‌های دموکراتیک، به‌ویژه پس از سال‌هایی که ترامپ در دولت بوده حیاتی است، اما این نباید مانع از پرداختن به «نیاز شدید ما به بازنگری در  نهادهایمان» شود.

او گفت: وضعیت تا پیش از این ناکارآمد بود و در مواجهه با چالش‌های مبرمی که کشور ما با آن مواجه است، غیرقابل قبول بود. این وضعیت اکنون نیاز به بازنگری وهدایت اصلاحات نهادی دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.