شناسایی ۱۲ گروه متخلف در کنکور امسال

 عبدالرسول پورعباس روز جمعه در حاشیه برگزاری آزمون ورودی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در مجموع آزمون سراسری از آزمونهای بسیار مهم کشور است و برخی سودجویان برای فروش صندلی برخی رشته های بسیار حساس با ارقام نجومی، تبلیغ کرده و به طریقی تلاش دارند تا در آزمون نفوذ کنند.

 

وی ادامه داد: آنها برای اینکه به آزمون نفوذ کنند سعی می‌کنند به سوالات دسترسی پیدا کنند. البته سوالات آزمون با روشهای قرنطینه و پلمب، تا صبح روز آزمون غیرقابل دسترسی است اما وقتی روی میز داوطلب قرار گرفته و باز شود با کمک ابزارهای فوق تکنیکی، فوق سری، فوق تخصصی جاسوسی و  دوربین‌های کوچک باکیفیت بسیار بالا در حد یک ثانیه از آن عکس گرفته و مخابره می‌کنند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه با پیشرفت تجهیزات، انتظار داشتیم سوالات کنکور به بیرون مخابره شود، افزود: ما تمام انرژی خود را گذاشتیم که داوطلب نتواند از بیرون جلسه آزمون به پاسخها دسترسی پیدا کند.

وی ادامه داد: بر این اساس، سامانه ای را طراحی کردیم که شامل چند لایه پوششی بود. اولین لایه شناسایی ۲۶ هزار نفری بود که در سامانه های تقلب سازماندهی شده بودند. در دومین لایه، دفترچه و پاسخنامه را تفکیک کردیم که فرصت در دسترس بودن دفترچه و پاسخنامه از حدود چهار ساعت و نیم به یک ساعت و ربع کاهش یافت.

پورعباس افزود: در لایه سوم از دستگاههای ویژه سیگنال یاب و آشکارساز استفاده کردیم که تمام الکترونیکی و جدید است و تمام سیگنال هایی را که در جلسه آزمون رد و بدل می‌شد، کشف می کرد. در همین راستا تعداد زیادی از داوطلبان را با دستگاههای فوق مدرن دستگیر کردیم و به هیاتهای مرتبط سپردیم تا به پرونده آنان رسیدگی شود.

وی اظهار داشت: لایه آخر نیز سامانه ای است که تمامی پاسخنامه ها را از نظر فنی با هم مقایسه کرده و ارتباطات نامتعارف را کشف می‌کند و اگر داوطلبی با کلیدهای تقلب مرتبط شده باشد، شناسایی می شود تا به جزای خود برسد.

پورعباس در خصوص آزمون ورودی دانشگاه علوم اسلامی رضوی هم گفت: فاصله اجتماعی مناسب و کیفیت برگزاری این آزمون خوب بود و نمونه موفق یک آزمون سالم با رعایت تمامی نکات کارشناسی و بهداشتی بود.

آزمون ورودی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حضور ۲ هزار و ۹۱۲ داوطلب در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا در مشهد و ۱۸ شهر کشور برگزار شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.