پیمانی دفاعی مشترک ضد ایرانی آمریکا و اسراییل با اعراب

رویترز گزارش داد، چهار منبع آگاه به این طرح گفتند که ایالات متحده و اسرائیل به دنبال ایجاد زمینه برای یک اتحاد امنیتی با کشورهای عربی هستند که سیستم‌های دفاع هوایی را برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی ایران در خاورمیانه به هم متصل می‌کند.

دو تن از منابعی که در جریان این برنامه‌ها قرار گرفتند، گفتند که این ایده که از فناوری اسرائیل استفاده می‌کند، می‌تواند در طول سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن در اسرائیل، سرزمین‌های فلسطینی و عربستان سعودی در سفر ۱۳ تا ۱۶ جولای شتاب بیشتری بگیرد.

این چهار منبع گفتند که مذاکرات هنوز در مرحله اولیه است و قبلاً با مقاومت چندین کشور عربی روبرو شده است که از تجارت با اسرائیل خودداری می کنند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل ماه گذشته مدعی شده بود: اتحاد پدافند هوایی در حال ظهور تحت حمایت ایالات متحده «عملیاتی» است و می تواند با سفر بایدن تقویت شود. او افزود که این دستگاه قبلاً تلاش‌های ایران را خنثی کرده است. هرچند آمریکا معتقد است گانتز اغراق می‌کند. به نظر می‌رسد این ایده در دیدار آتی بایدن از عربستان مطرح شود اما قرار نیست چیزی امضا شود.

یک مقام اسرائیلی در گفتگو با رویترز که خواست نامش فاش نشود گفت: کشورهای شریک به جای استفاده از امکانات فیزیکی مشابه، سیستم های دفاع هوایی مربوطه خود را از طریق ارتباطات الکترونیکی از راه دور هماهنگ می‌کنند.

این طرح ایجاد شبکه ای از رادارها، آشکارسازها و رهگیرها بین عربستان سعودی، عمان، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عراق، اردن و مصر با کمک فناوری اسرائیل و پایگاه های نظامی ایالات متحده خواهد بود.

مقامات اسرائیلی ایده یک سیستم دفاعی منطقه‌ای را در نشست فرماندهی مرکزی ایالات متحده با حضور مقامات نظامی عربستان سعودی، قطر، امارات و مصر در شرم الشیخ در ماه مارس معرفی کردند.

یکی از این منابع که نخواست نامش فاش شود افزود: پیشنهاد برای یک سیستم تشخیص مشترک است که در آن هر کشوری که ثبت نام می‌کند، سایرین را از حمله شناسایی شده مطلع می کند.

با این حال در میان کشورهای عربی برای پیوستن به این ائتلاف، مقاومت‌هایی وجود دارد که اصلی‌ترین آن از سوی عراق است. یکی از مشاوران ارشد امنیتی عراق گفت: هیچ طرح رسمی به بغداد برای ورود به پیمانی که شامل اسرائیل و در مخالفت با ایران است ارائه نشده، بنابراین این ائتلاف مطرح نیست.

 

این منابع گفتند که عربستان سعودی و امارات نیز برای حفظ روابط نوپا با تهران با احتیاط عمل می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.