بولتون مدعی شد: روابط آمریکا با دوستانش بدلیل تلاش برای بازگشت به برجام خدشه‌دار شده است

جان بولتون سیاستمدار تندروی آمریکایی ادعا کرد که تلاش های جو بایدن برای ورود مجدد به برجام "به شدت روابط آمریکا با همه دوستان خود در خاورمیانه و اسرائیل را خدشه دار کرده است.

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در گفتگویی مدعی شد: تلاش های جو بایدن برای ورود مجدد به برجام به شدت روابط آمریکا با همه دوستان  خود در خاورمیانه و اسرائیل را خدشه دار کرده و ایران در این منطقه تهدید اصلی برای صلح و امنیت است.

 بولتون همچنین ادعا کرد تغییر در سیاست مهاجرتی آمریکا نشان می دهد که کاخ سفید در تلاش است تا تأثیر قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست موسوم به سازمان های تروریستی خارجی را کاهش دهد.

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا درباره ادعاهای رسانه ای مبنی بر اصلاح رویه قبلی واشنگتن در خصوص ورود ایرانیانی که خدمت نظام وظیفه خود را در سپاه گذرانده اند، مدعی شد: فکر می کنم این یک تصمیم بسیار فاجعه بار است. من این تصمیم را به تلاش دولت آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای نسبت می دهم.

وی ادعا کرد: این یک نشانه دیگر از زانو زدن دولت آمریکا در مقابل ایران است و به همه تروریست ها در سرتاسر جهان این پیام را می دهد که آمریکا یک قدرت ثابت ندارد.

برخی رسانه‌ها مدعی شده‌ بودند وزارت خارجه و امنیت داخلی آمریکا بیانیه‌ای صادر کرده‌اند تا رویه قبلی دولت آمریکا در جلوگیری از ورود ایرانیانی به آمریکا که خدمت نظام وظیفه‌ خود را در سپاه گذرانده‌اند، اصلاح کنند.

این ادعاها در حالی است که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هدف از صدور آن اطلاعیه عدم جلوگیری از ورود افغانستانی‌هایی است که برای امنیت ملی آمریکا تهدید محسوب نمی‌شوند اما در گذشته از ورود آنها به آمریکا جلوگیری می شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به پایگاه خبری "جاست نیوز" گفت: این اقدام، به دولت آمریکا امکان می‌دهد تا نیازهای حفاظتی افغان‌هایی که امنیت ملی یا عمومی آمریکا را تهدید نمی کنند، برآورده کند.

ادعاهای بولتون در حالی است که دولت جو بایدن که خود گرفتار بحران انرژی است و به رغم ادعای رویکرد دیپلماسی در قبال جمهوری اسلامی ایران، با اعمال تحریم‌های جدید ضد ایرانی و افزودن اسامی افراد و شرکت‌هایی به فهرست تحریمها در تقلا است تا خواسته های خود را از طریق تحریم‌ها و فشار بیشتر در میز مذاکره بر تهران تحمیل کند.

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران در حالی است که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا چندی پیش نشستی پشت درهای بسته با نمایندگان دولت بایدن از جمله رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تشکیل داد تا طرح به اصطلاح ب آن را در قبال ایران و مذاکرات وین بداند اما سناتورها پس از این نشست اذعان کردند که دستان کاخ سفید خالی است.

مذاکرات قطر، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا برگزار شد. «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  در گفت‌وگو با رادیوی ملی عمومی آمریکا (ان پی آر) درباره این مذاکرات مدعی شد که مذاکرات قطر فرصتی بود که به هدر رفته است.

ادعای رابرت مالی در حالی مطرح شده است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم، گفت: اما طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.