تحریم‌های جدید نفتی آمریکا علیه ایران / لیست اسامی افراد و شرکت ها

وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد که تحریم های جدیدی را علیه صنعت نفت ایران اعمال کرده است. دولت دموکرات بایدن در حالی این تحریمها را اعمال کرده که دولتمردان و سیاستمدارانش بارها به شکست سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ اعتراف کرده اند اما سیاستمداران آمریکایی آنچنان به تحریمها اعتیاد دارند که برای پیشبرد اهدافشان همواره از اهرم فشار و تحریم بهره می گیرند و گویی فرقی ندارد، ساکنان کاخ سفید دموکرات باشند یا جمهوریخواه.

 

وزارت خزانه داری آمریکا، اسامی ۱۳ شرکت، دو نفتکش و دو فرد را در فهرست تحریم‌های جدید خود (SDN) قرار داد و اعلام کرد که شبکه‌ای از افراد و شرکتها را که از شرکتهای صوری برای تسهیل انتقال و فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران استفاده کرده‌اند، تحریم کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در این بیانیه گفت: امروز، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، شبکه ای بین المللی از افراد و نهادهایی که از مجموعه ای از شرکت های صوری در کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تسهیل تحویل و فروش صدها میلیون دلار محصولات نفتی و پتروشیمی ایران به شرق آسیا استفاده کرده اند، تحریم کرد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی مدعی شد: در حالی که آمریکا متعهد به دستیابی به توافق با ایران جهت بازگشت متقابل به پایبندی به برجام است، ما به استفاده از تمام اختیارات خود برای اعمال تحریم ها بر فروش نفت و پتروشیمی ایران ادامه خواهیم داد.

در این بیانیه آمده است که همزمان با تحریم های وزارت خزانه داری، وزارت امور خارجه آمریکا نیز پنج شرکت مستقر در ایران، ویتنام و سنگاپور و دو نفتکش را تحریم کرد.

آمریکا نام مرتضی رجبی اسلامی شهروند ایرانی ساکن دوبی و مهدیه سانچولی شهروند ایرانی ساکن دوبی را به بهانه ارتباط با شرکت بازرگانی نفت ایران به فهرست تحریم ها افزوده است.

اسامی ۱۳ شرکت و دو نفتکش تحریم شده عبارتند از:

شرکت علی المطوع لتجاره البترول- مستقر در امارات- مرتبط با شرکت پتروشیمی تریلیانس

شرکت راشین اقیانوس شرق- مستقر در ایران- طبق قانون اجرایی شماره ۱۳۸۴۶

شرکت ایدجار کومیرشال سولیوشنز، مستقر در امارات- به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

شرکت امیرالد، مستقر در امارات به بهانه ارتباط با شرکت بازرگانی نفت ایران

شرکت اوروین، مستقر در سنگاپور، طبق فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۶۴

شرکت پتروشیمی جم، مستقر در ایران- به بهانه ارتباط با شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران

شرکت صنعتی لاسترو- مستقر در هنگ‌کنگ- به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

شرکت اولیجی اینترنشنال، مستقر در هنگ‌کنگ- به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

شرکت نفت ستاره خلیج فارس، مستقر در ایران- طبق فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶

شرکت پتروکیک، مستقر در امارات، به بهانه ارتباط با نفت بهران

شرکت TRUONG PHAT LOC SHIPPING TRADING- مستقر در ویتنام- طبق فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶

شرکت زاگرس ترابران آریا- مستقر در ایران- طبق فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶

شرکت پتروگات- مستقر در امارات- به بهانه ارتباط با شرکت بازرگانی نفت ایران

نفت‌کش BS BRAVO به بهانه ارتباط با شرکت TRUONG PHAT LOC SHIPPING TRADING

نفت‌کش SUMMER ۵- به بهانه ارتباط با TRUONG PHAT LOC SHIPPING TRADING

وزارت خزانه داری آمریکا ۲۶ خرداد ماه نیز دو شخص حقیقی و ۹ شرکت را با ادعای فروش محصولات پتروشیمی ایران تحریم و با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا شبکه ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و همچنین شرکت های پوششی در چین و امارات که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران حمایت می کنند، تحریم کرد.

بر اساس ادعای وزارت خزانه داری آمریکا، این شرکت ها نقش موثری در دلالی فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور دارند.

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران در حالی است که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا چندی پیش نشستی پشت درهای بسته با نمایندگان دولت بایدن از جمله رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تشکیل داد تا طرح به اصطلاح ب آن را در قبال ایران و مذاکرات وین بداند اما سناتورها پس از این نشست اذعان کردند که دستان کاخ سفید خالی است.

خبرنگار آمریکایی رسانه جوئیش اینسایدر درباره این نشست گزارش داد چند سناتور آمریکایی در جلسه علنی پیشین در مورد مذاکرات با ایران خواستار یک جلسه غیرعلنی شدند تا از طرح ب آمریکا اطلاع یابند.

این خبرنگار به نقل از مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا پس از این نشست نوشت: فکر نمی کنم آنها (دولت بایدن) طرح ب داشته باشد آنها چیزی در این مورد به ما نشان نداده اند.

سناتور تندرو جمهوریخواه تد کروز، این نشست را "بسیار نگران کننده" خواند و درباره سیاست دولت بایدن در قبال ایران گفت: آنها طرح ب ندارند، طرح الف هم ندارند، هیچ برنامه ای ندارند.

تارنمای پولیتیکو نیز پس از این نشست در گزارشی اعلام کرد مقامات دولت بایدن در جلسه توجیهی محرمانه روز چهارشنبه به سناتورهای آمریکایی اطمینان دادند که در صورت نیاز، آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: سوال این است که آیا باز گذاشتن درها برای توافق بالقوه امری است که دولت آمریکا به عنوان یک موقعیت راهبردی می خواهد به جهان بگوید مبنی بر اینکه "ما تلاش کردیم، آنها مایل به انجام آن نیستند."

این رسانه آمریکایی اعلام کرد که مقامات دولت بایدن به سناتورها اطلاع دادند که در صورت شکست مذاکرات حداقل کاری که انجام خواهد شد این است که تحریم های موجود علیه تهران حفظ خواهد شد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال ۲۶ خرداد ماه در پی تحریم های پتروشیمی ادعا کرد: از برخی منابع متوجه شدم که دولت بایدن معتقد است تحریم‌هایی که امروز اعمال شده‌اند با برجام احیاشده مغایرت دارند و در صورت دستیابی به توافق، رفع خواهند شد.

این خبرنگار آمریکایی ادامه داد: علاوه بر این متوجه شده‌ام که از اروپایی‌ها خواسته شده این پیام را به ایرانی‌ها انتقال دهند.

خبرنگار وال استریت ژورنال افزود: حدود ۱۵۰ مورد تحریم قبلی دولت بایدن، همگی با توافق سازگار دانسته می شدند و گفته شد در صورت احیای برجام رفع نخواهند شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.