یک گورستان تاریخی دوره اشکانی در اهواز کشف شد

 احمدرضا حسینی از کشف یک گورستان تاریخی مربوط به دوره اشکانی حین عملیات حفاری در اهواز خبر داد و گفت: کارکنان شرکت ملی حفاری ایران در عملیات اجرایی این شرکت در یکی از مناطق اهواز و حین حفاری با بیل مکانیکی برای احداث جاده دسترسی به چاه نفت، به یک گورستان تاریخی برخوردند.

وی ادامه داد: به محض کشف این گورستان، بلافاصله مراتب به اطلاع اداره‌کل میراث‌ فرهنگی خوزستان اعلام شد و کارشناسان میراث‌ فرهنگی استان در محل حاضر شدند و بررسی‌های کارشناسی در این خصوص آغاز شد.

معاون میراث‌ فرهنگی خوزستان همچنین توضیح داد: عملیات حفاری بلافاصله متوقف شده است، یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی خوزستان و حراست شرکت ملی حفاری در این محل مستقر شده و حفاظت از این محوطه را بر عهده دارند و هماهنگی لازم بین اداره‌کل میراث‌ فرهنگی و شرکت ملی حفاری ایران در حال انجام است.

مطابق با گفته‌های این مقام مسئول، در کارشناسی اولیه، بررسی‌ها نشان می‌دهند، در این گورستان تاریخی فعلاً سه تدفین خمره‌ای وجود دارد که در اسرع وقت نسبت به تثبیت و نجات‌بخشی آن توسط کارشناسان مجرب اقدام خواهد شد.

حسینی‌ خاطرنشان کرد: در این گورستان تاریخی گورخمره‌هایی سفالی و نخودی رنگ با اندود قیر شبیه به تدفین‌های اواخر اشکانی و اوایل ساسانی کشف شده است و در آینده نزدیک با مجوز پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی نسبت به کاوش گسترده در این محوطه اقدام می‌شود و اقدامات لازم برای ثبت‌ ملی آن صورت خواهد گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.