واکنش بهادری جهرمی به اظهارات منتسب به مخبر و گلایه بازنشستگان

علی بهادری جهرمی با اشاره به تفکیک وزارت صمت گفت: برای تشکیل وزارت بازرگانی طرح مجلس، مورد موافقت دولت است.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ظهر امروز چهارشنبه (۱۵ تیر) در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خبر خوش امروز این است که تسهیل و تسریع در اعطای وام ازدواج اتفاق افتاد. که ظرف ۴۸ ساعت بخش‌نامه مربوط به آن صادر شد و همه بانک‌ها مکلف هستند نهایتاً ۱۰ روز پس از اخذ مدارک از زوجین وام ازدواج را واریز کنند و هر گونه تأخیر در این امر تخلف محسوب می‌شود.

سخنگوی دولت: اظهار کرد خبرهای خوش برخی افتتاح‌ها در بخش‌های درمانی را داشتیم، به ویژه در برخی از استان‌های محروم که البته این خبرهای خوش تمام نشده است و در دو سه هفته آتی اخبار خوبی از افتتاح برخی مراکز از جمله افتتاح بیمارستان را خواهیم داشت.

بهادری جهرمی تصریح کرد: همچنین تخصیص اینترنت به دهک‌های پایین جامعه را داشتیم. روز گذشته نیز قراردادی در صنعت نفت داشتیم که به تحقق رشد اقتصادی و کاهش آثار تورمی کمک می‌کند و به عنوان دومین پروژه کلان از مدل جدید سرمایه‌گذاری دولت محسوب می‌شود.

 

وی  ادامه داد: اولین مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال هفته گذشته به منظور حمایت از کسب و کارهای مجازی ابلاغ شد تا مسیر را برای فعالان این حوزه تسهیل کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه لایحه اصلاح برخی مواد قانون بودجه ۱۴۰۱ به مجلس ارسال خواهد شد، گفت: دولت در این لایحه برخی از مفادی که آثار تورمی دارد را در قالب درخواست برای مجلس ارسال خواهد کرد. از طرف دیگر افزایش پلکانی حقوق کارکنان دولت با افزایش ۳۰ درصدی پیشنهاد شده بود و مجلس این نظر دولت را نپذیرفته بود که مسیر اصلاحی آن پیشنهاد شده است.

 

بهادری جهرمی در رابطه اعطای اینترنت رایگان به سه دهک پایین جامعه، گفت: عزیزانی که در سه دهک پایین جامعه هستند می‌توانند با مراجعه به سامانه‌ای که وزارت ارتباطات اعلام کرده است سبد سهمیه خود را دریافت کنند که به صورت رایگان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی در رابطه با صحبت‌های اخیر «محمد مخبر» در فضای مجازی و ایجاد گلایه‌مندی در میان بازنشستگان، تصریح کرد: به هیچ وجه این فضاسازی در فضای مجازی تناسبی با اظهار نظرهای او در جلسات ندارد. خواهش من این است که اخبار از مراجع رسمی جویا شود. در هیچ یک از جلسات هیچ گونه مبحثی نزدیک به این مطالب مطرح نشده است بلکه هم رئیس جمهور حساسیت ویژه ای در حمایت از جامعه بازنشستگی داشتند و هم معاون اول او در تلاش بودند که راهکارهای لازم در این زمینه طراحی شود.

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه اخباری وجود دارد که نیروگاه‌ها در حال مصرف مازوت هستند، گفت: برنامه دولت برای جلوگیری از قطع برق مصرف خانگی ابلاغ شد که در مرحله اول تاکید بر کنترل و محدودیت مصرف در خود دولت صورت گرفت. مرحله دوم برنامه مدیریت شده در حوزه صنایع و کشاورزی بود که پیش از این هم این مدیریت آغاز شده بود و در دوره‌ای که اوج مصرف برق نبود بیش از اندازه مصرف به آنها برق داده شده بود تا تولید بیشتری داشته باشند.

بهادری جهرمی اضافه کرد: اثر این مدیریت امروز در تابلوی بورس نمایان است که این صنایع با مشکلات آن چنانی مواجه نشدند. ضرورت همکاری مردم به منظور مدیریت مصرف همچنان وجود دارد و اگر رعایت نشود شاهد قطعی برق همچون گذشته خواهد بود. درباره سوخت مازوت هم در مصوبات هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

وی در رابطه با رویکرد دولت در خصوص پدیده آسیب زدن سگ‌های ولگرد به جان مردم، گفت: دولت در این زمینه موضوعی را در دستور کار ندارد و مستلزم ورود قانون گذار به این موضوع است تا دولت مسیر اجرایی آن را طراحی کند.

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه آیا دولت لایحه‌ای برای وزارت بازرگانی ارائه خواهد کرد؟، افزود: این طرح از سال ۹۸ مطرح بوده است و مجلس چند مرتبه نظر دولت را در خصوص این طرح جویا شده بود و مسأله در یکی از جلسات دولت به تفصیل مطرح و نظرات موافق و مخالف اخذ شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت نظر موافق دولت با طرح مجلس مطرح شد.

بهادری جهرمی بیان داشت: در این حوزه همدلی میان دولت و مجلس وجود دارد که در این موضوع باید بحث و بررسی و تأمل صورت گیرد. مجلس باید طرح را مورد بررسی قرار دهد و نظر نهایی نظر، مجلس و شورای نگهبان است. طرحی در مجلس جاری هست، از این رو آیا برای ارائه لایحه نیاز به دوباره کاری هست؟.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.