روسیه فعالیت یک آژانس یهود را تعلیق کرد

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، روسیه به نهاد مسئول سازمان‌دهی مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های اشغالی دستور داد تا فورا فعالیت خود را متوقف کند.

تصمیم کاخ کرملین برای توقف فعالیت «آژانس یهود» که از اواخر دوره کمونیسم در اتحاد جماهیر شوروی و در روسیه فعالیت داشته، نشان‌دهنده وخامت جدی روابط میان اسرائیل و روسیه بوده و ممکن است تلاش‌های یهودیان برای خروج از روسیه را با مشکل مواجه سازد. در دو دهه گذشته بیش از یک میلیون یهودی روسیه را به مقصد اسرائیل ترک کرده‌اند.

این آژانس که خصوصی است اما گفته می‌شود که نزدیکی زیادی به دولت اسرائیل دارد، در ابتدا اعلام کرد که «طبق برنامه به فعالیت خود ادامه خواهد داد» و «چنین درخواستی» از مقامات روسیه دریافت نکرده است. اما کمی بعد اعلام کرد مقامات روس در نامه‌ای به این سازمان هشدار داده‌اند که ممکن است به خاطر «مشکلاتی» که در بازرسی‌ها پیدا شده، با «عواقب قانونی» مواجه شود. وزارت دادگستری روسیه گفت، این آژانس در حال جمع‌آوری، دخیره و انتقال اطلاعات درباره روسیه است که اقدامی غیرقانونی بوده و به همین دلیل باید تعطیل شود.

وزیر «مهاجرت و جذب» اسرائیل در نامه‌ای به یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی نوشت، این آژانس به او اطلاع داده است که فعالیتش به دستور مستقیم وزارت دادگستری روسیه متوقف شده است.

در این نامه به یائیر لاپید آمده است، این تصمیم تاثیرات ماندگاری بر امکان مهاجرت یهودیان به اسرائیل و دیگر کسانی که تحت «قانون بازگشت» حق این کار را دارند، خواهند گذاشت. این وزیر اسرائیلی از لاپید خواست تا به سرعت مداخله کرده و روند مهاجرت یهودیان از روسیه به اسرائیل را از تعلیق خارج کند.

وزارت خارجه اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال «بررسی جزئیات این اقدام» بوده و با مقر این سازمان در قدس در تماس است.

وزارت دادگستری روسیه از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

از آغاز حمله روسیه به اوکراین، روابط مسکو و تل‌آویو پرتنش شده است. آژانس یهود به پناهجویان اوکراینی کمک کرده تا در پی حمله روسیه، در سرزمین‌های اشغالی ساکن شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.