واکنش علی مطهری به صدور کیفرخواست برای فائزه هاشمی/ کسی بخاطر اظهارنظر نباید مورد مؤاخذه قرار گیرد

روز یکشنبه ۱۲ تیرماه بود که ایرنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه گزارش داد: علی صالحی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی اظهار داشت: در رابطه با این پرونده، قرار مجرمیت صادر شده است.

وی ادامه داد: پس از طی روال قانونی، کیفرخواست پرونده این فرد به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقدسات صادر و به دادگاه ارجاع شده است.

براساس این گزارش، بیستم اردیبهشت بود که سخنگوی قوه قضاییه از ورود دستگاه قضا به اظهارات فائزه هاشمی خبر داد و گفت: این شخص توسط دادستان تهران تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده است.

وی افزود: دادستان به عنوان مدعی‌العموم پرونده را پیگیری کرده و پرونده در جریان است.

گفت‌وگوی کوتاه علی مطهری را در ادامه بخوانید:

 برای فائزه هاشمی به خاطر مواضعش کیفرخواست صادر شده است. آیا این کار با قوانین موجود و همین طور اهداف انقلاب سازگار است؟

 باید متن کیفرخواست را ببینم، بدون آن نمی‌توان اظهارنظر کرد. آن مقدار که من اطلاع دارم کیفرخواست ایشان پس از یک اظهارنظر وی درباره تحریم‌های سپاه صادر شد. در این کیفرخواست به حرف چند ماه قبل ایشان درباره پیغمبر اسلام و ثروت حضرت خدیجه استناد و آن را توهین تلقی کرده‌اند، در حالی که آن سخن وی به نظر من بیشتر مزاح بوده تا جدی. لذا اصل مسئله، اظهارنظری است که ایشان درباره ادامه تحریم‌های سپاه داشته است.

در یکی از اظهارنظرها، خانم هاشمی گفته است «تنها راه بازگرداندن سپاه به پادگان‌ها، همین تحریم است»؛ نظر شما در ارتباط با این موضوع چیست؟ همچنین نظر شما در ارتباط با آزاد بودن برای طرح هر نظری چیست؟

اصل کلی این است که کسی به خاطر اظهارنظر نباید مورد تعقیب و مؤاخذه قرار گیرد. خارج شدن سپاه از اقتصاد و سیاست باید با اراده خود آنها انجام شود نه با فشار خارجی. آنها باید توصیه اکید امام خمینی (ره) را عمل کنند. نظر بسیاری از فرماندهان سپاه نیز همین است.

چرا آن سخن شهید مطهری درباره آزادی در حدی که کمونیست‌ها هم بتوانند موضع خود را بگیرند و حتی در دانشگاه‌ها تدریس کنند، عملی نشد؟

این یک نقصی است در جمهوری اسلامی که به تدریج موضوع آزادی بیان کمرنگ شد و در برهه‌هایی مثل سالهای پس از حوادث سال ۸۸ به حد اختناق رسید. امروز وضعیت نسبت به آن دوره‌ها بهتر است، خصوصاً که قوه قضائیه در دوره آقای اژه‌ای روش بهتری را در پیش گرفته و بسیاری از کیفرخواست‌ها که ناشی از اظهارنظر است به تبرئه منتهی می‌شود. ولی هنوز ما تا به وضع ایده‌آل آزادی بیان برسیم فاصله داریم.

شما با خانم فائزه هاشمی درباره حجاب اجباری یا اختیاری اختلاف‌نظر کاملی دارید. به نظر شما بحث کردن و حرف زدن درباره این موضوع چالشی، باید آزاد باشد یا همچنان خط قرمز باقی بماند؟
بحث کردن درباره این موضوع همیشه آزاد بوده و هست و اساسا ما خط قرمزی در اظهارنظر نداریم. آنچه امروز در ایران درباره حجاب هست چیزی مابین اجبار و اختیار است و اجبار به معنی واقعی کلمه وجود ندارد. می‌بینید که بسیاری از خانم‌ها درست رعایت نمی‌کنند و کسی هم مزاحم آنها نمی‌شود. البته حرف‌های اخیر خانم فائزه هاشمی درباره حجاب تشویق به بی‌حجابی بود که کار درستی نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.