ناتو سند تشدید تنش با روسیه را امضا کرد+جزئیات

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۳۰ کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز سه شنبه پروتکل عضویت سوئد و فنلاند در این ائتلاف را امضا کردند؛ سندی که می تواند تنش ها با روسیه را در بحبوحه جنگ اوکراین تشدید کند.

این پروتکل برای تصویب قانونی به پایتخت های کشورهای عضو ارسال شود.

آسوشیتدپرس در گزارشی که در تارنمای ای بی سی نیوز بازنشر شده است مدعی شد این اقدام باعث انزوای بیشتر راهبردی روسیه به دلیل حمله به کشور همسایه خود اوکراین می شود.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو درباره امضای این پروتکل گفت: این واقعا لحظه ای تاریخی برای فنلاند و سوئد و ناتو است.

سفیران و نمایندگان دائمی عضو ناتو در اجلاس هفته گذشته این ائتلاف رسما تصمیم الحاق دو کشور به ائتلاف را تصویب کردند. این یک تصمیم تاریخی برای دعوت از فنلاند و سوئد کشور شریک آن در اسکاندیناوی برای پیوستن به این باشگاه نظامی است.

با وجود این توافق، تصویب آن در پارلمان ترکیه می تواند همچنان مشکلاتی را برای الحاق نهایی این دو کشور به ناتو ایجاد  کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هفته پیش گفت اگر دو کشور نتوانند مظنونان تروریستی مرتبط با گروه های غیرقانونی کُرد و نیز افراد مرتبط با کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در ترکیه را اخراج کند این روند ممکن است با مانع مواجه شود.

وی گفت پارلمان ترکیه می کند از تصویب این توافق خودداری کند. کشورهای عضو ناتو باید همگی رسما الحاق کشورها به این ائتلاف را تایید کنند و هریک حق وتو دارند.

هر کشور متحد ناتو، چالش‌ها و رویه‌های قانونی متفاوتی را برای مقابله با آن دارد و ممکن است چندین ماه دیگر طول بکشد تا این دو عضو رسمی شوند.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

بخش‌های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس‌ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می‌شود.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه بوده و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده است. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.

یاچسلاو ولودین رییس دومای روسیه روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که استقرار پایگاه‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در فنلاند و سوئد نه تنها از آنها محافظت نمی‌کند بلکه امنیت ساکنان شهرهایی که میزبان زیرساخت‌های نظامی هستند را به خطر می‌اندازد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.