آمریکا از اسرائیلی‌ها در شهادت ابوعاقله تقصیرزدایی کرد

وزارت خارجه آمریکا امروز دوشنبه نتایج تحقیقات ادعایی خود درباره شهادت خبرنگار فلسطینی-آمریکایی شبکه خبری الجزیره که به ضرب گلوله رژیم صهیونیستی در کرانه باختری به قتل رسید منتشر کرد.

وزارت خارجه آمریکا در این گزارش، علی‌رغم اذعان به اینکه گلوله از سمت مواضع ارتش رژیم صهیونیستی به سمت «شیرین ابوعاقله» شلیک شده به تمامی توجهیات برای کوچک‌نمایی ابعاد این جنایت و تقصیرزدایی از رژیم صهیونیستی متوسل شده است.

در این بیانیه آمده است: «پس از یک تحلیل قانونی دقیق که به عنوان بخشی از روندِ تحتِ نظارتِ "هماهنگ‌کننده امنیتی آمریکا" (USSC) انجام شد تحلیلگران مستقل و طرف ثالث نتوانستند به جمع‌بندی مشخصی درباره منشأ گلوله‌ای که به قتل شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار آمریکایی-فلسطینی منجر شد برسند. متخصصان پرتابه‌شناسی به این نتیجه رسیدند که گلوله به شدت تخریب شده و رسیدن به جمع‌بندی واضح بر اساس آن امکان‌پذیر نیست.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «علاوه بر تحلیل‌های قانونی و پرتابه‌شناسی، هماهنگ‌کننده امنیتی آمریکا به تحقیقات انجام‌شده از سوی ارتش اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی طی هفته‌های گذشته دسترسی پیدا کرد.»

واشنگتن تصریح کرده است: «بعد از خلاصه کردن هر دو تحقیق، هماهنگ‌کننده امنیتی آمریکا به این جمع‌بندی رسید که شلیک گلوله از سمت مواضع ارتش اسرائیل احتمالاً عامل مرگ شیرین ابوعاقله بوده است. هماهنگ‌کننده امنیتی آمریکا دلیلی برای اعتقاد به اینکه این اقدام عامدانه بوده نیافت بلکه به این نتیجه رسید که این رویداد حاصل شرایط تراژیک موجود در حین عملیات تحت رهبری ارتش اسرائیل علیه گروه‌هایی از جهاد اسلامی فلسطین در روز ۱۱ مه ۲۰۲۲ در جنین بوده است. این عملیات پس از مجموعه‌ای از حملات تروریستی در اسرائیل انجام می‌شد.»

اینکه آمریکا حتی در تحقیقات پیرامون شهادت یکی از شهروندان خودش هم جانب رژیم صهیونیستی را گرفته واکنش کاربران در فضای مجازی را به همراه داشت.

«مورین مورفی»، سردبیر نشریه انتفاضه در توییتی به زبان انگلیسی نوشت: «انزجارآور است. آمریکا کاملاً با اسرائیل برای سرپوش گذاشتن بر مسئولیت اسرائیل در قتل عامدانه شیرین ابوعاقله سرپوش گذاشت و حتی با بیان اینکه این رویداد پس از حملات "تروریستی در اسرائیل" صورت گرفته آن را توجیه کرد.»

«رانیا خالک»، روزنامه‌نگار بی‌تی‌نیوز هم در توییتر تحقیقات آمریکا در این خصوص را «توجیه برای قتل شهروند خودشان» توصیف کرده است.

یک مقام ارشد فلسطینی در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفت: «حقیقت آشکار است اما دولت آمریکا کماکان به مانع‌تراشی در بیان آن ادامه می‌دهد. ما می‌گوییم اسرائیل شیرین ابوعاقله را کشته و بایستی بابت جنایتی که مرتکب شده پاسخگو شود.»

مایک هانا، گزارشگر شبکه خبری الجزیره در واشنگتن گفت بیانیه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه این تیراندازی غیرعامدانه بوده، مسئله‌ای است که احتمالاً مورد تردید واقع خواهد شد.

«ماروان بیشار»، تحلیلگر ارشد سیاسی شبکه خبری الجزیره هم در واکنش به بیانیه آمریکا گفت: «چیزی که همه ما خبر داریم این است که یگان‌هایی که اسرائیل به شهر اشغال‌شده جنین و اردوگاه پناهندگان در شمال کرانه باختری می‌فرستد تفنگدار دریایی یا نیروی زرهی نیستند بلکه آنها یگان‌های ویژه هستند.آن یگان‌های ویژه به زبان ساده گروه‌های ترور و یگان‌های ترور از ارتش اسرائیل هستند.»

وی همچنین اضافه کرد: «چیزی که همه انتظار داشتند این بود که دولت آمریکا در این مقطع تاریخی شجاعت اخلاقی نشان دهد و با شفافیت اعلام کند که نیروهای اشغالگر اسرائیل مسئول قتل یک روزنامه‌نگار هستند.»

مرکز «بتسیلم» که یک سازمان غیرانتقاعی در بیت‌المقدس برای مستند کردن تخلفات حقوق بشری رژیم صهیونیستی است هم بیانیه آمریکا را «سفیدشویی اسرائیل با حمایت آمریکا» خوانده و آن را در تناقض با تمامی شواهد به دست‌امده تا کنون دانسته است.

در بیانیه این مرکز آمده است: «تمامی تحقیقاتی که تا کنون منتشر شده‌اند نشان می‌دهند که اسرائیل مسئول قتل شیرین ابوعاقله است. مشخص نیست وزارت خارجه آمریکا بنا به کدام دلایل قصد دارد قتل وی را انکار کرده و آن را نتیجه "شرایط تراژیک" بداند و نه نتیجه جنایتی که مرتکبان آن بایستی پاسخگو شوند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.