هشدار؛ وزش باد شدید در ۱۶ استان کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از وزش باد شدید همراه با گردوخاک از دوشنبه (۱۳ تیرماه) در خوزستان و اصفهان تا سه‌شنبه (۱۴ تیرماه) در خوزستان، ایلام و اصفهان خبر داد.

بر اثر این مخاطرات خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردو خاک و صنعت کشاورزی، تاخیر و یا احتمال لغو پرواز پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی خودداری از فعالیت در فضای باز، احتیاط در تردد به‌ویژه در خارج از شهرها، آمادگی دستگاه‌های امدادی و فرمانداری‌ها، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری نسبت به افزایش سرعت باد و در برخی مناطق وقوع رگبار و رعد و برق به همراه افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین ۲ تا ۳ متر از دوشنبه تا چهارشنبه (۱۳ تا ۱۵ تیرماه) خبر داد.

این مخاطرات در دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان و تنگه هرمز پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی احتمال غرق شدن شناگران، آسیب رسیدن به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیت‌های دریایی دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی لازم است ممنوعیت شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی در ادامه با صدور هشدار زردرنگ از خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید خبرداد. این وضعیت جوی دوشنبه(۱۳ تیرماه) در بوشهر، نیمه جنوبی ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، یزد، قم، تهران، البرز، فارس، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و شرق کرمان، سه‌شنبه(۱۴ تیرماه) در یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قم، مرکزی، بوشهر، فارس، تهران، البرز، چهارمحال و بختیاری، سمنان و شرق کرمان و چهارشنبه (۱۵ تیرماه) در اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، سمنان، نیمه جنوبی ایلام، قم، چهارمحال و بختیاری و شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان رضوی مورد انتظار است.

در چنین شرایطی احتمال کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال اختلال در ناوگان حمل نقل وجود دارد.

سازمان هواشناسی خودداری از قرارگیری در فضای باز برای افراد آسیب پذیر در مواقع بروز گردو خاک، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها را جهت جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین از رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر همراه با وقوع رگبار باران و در مناطق مستعد تگرگ با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی خبر داد.

این مخاطرات دوشنبه (۱۳ تیرماه) در ارتفاعات و دامنه در گیلان و مازندران، سه‌شنبه (۱۴تیرماه) در ارتفاعات مازندران و غرب گیلان و چهارشنبه (۱۵ تیرماه) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات و دامنه در هرمزگان، جنوب شرق فارس و جنوب کرمان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محدود و محلی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب روخانه‌های فصلی، احتمال وقوع صاعقه، احتمال کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا به‌طور موقت و احتمال شکستن درختان فرسوده مورد انتظار است بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار  نارنجی‌رنگ  سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار  زردرنگ  به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.