جلسه استیضاح شهردار رشت لغو شد

جلسه استیضاح سیدامیرحسین علوی شهردار رشت که قرار بود امروز "یکشنبه" در صحن شورای اسلامی این شهر برگزار شود، در دقایق پایانی ساعت مقرر برگزاری جلسه، لغو شد.

چهارشنبه هفته گذشته طرح استیضاح سیدامیرحسین علوی شهردار رشت با امضای چهار عضو شورای اسلامی این شهر در صحن شورا اعلام وصول شده بود، درآن جلسه قرار شد تا شهردار امروز یکشنبه برای پاسخگویی به سوالات شورا در جلسه فوق العاده در صحن شورای اسلامی رشت حاضر شود.

اگر چه برخی از خبرنگاران از لغو این جلسه باخبر بودند اما تعدادی دیگر بدون اطلاع قبلی در شورای اسلامی رشت حضور یافتند که از سوی روابط عمومی شورا به آنان اعلام شد که جلسه لغو و به روز دیگری موکول شده است و زمان برگزاری جلسه بعدی اطلاع رسانی می‌شود.

نائب رییس شورای اسلامی رشت در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر دلایل لغو این جسله گفت: بنده به صورت کتبی یا به صورت خاص پیامی دریافت نکردم اما از دفتر رییس شورای اسلامی شهر، لغو جلسه به اعضای شورا اعلام شده‌است.

مجید عزیزی اظهار داشت: یکی از دلیل لغو جلسه امروز می‌تواند این باشد که صورتجلسه چهارشنبه گذشته به فرمانداری ارسال نشد، زیرا تمامی مصوبات شورا طبق قانون باید به کمیته تطبیق فرمانداری رشت ارسال و تایید شود، ضمن اینکه اصرار رییس شورا این است که حتماً باید مصوبه تطبیق فرمانداری را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کمیته تطبیق هر هفته روزهای دوشنبه در فرمانداری رشت برگزار می‌شود، افزود: احتمال است که سه شنبه یا چهارشنبه هفته جاری جلسه استیضاح شهردار برگزار شود.

همچنین خبرهای غیررسمی از دلایل لغو جلسه امروز استیضاح شهردار رشت حاکی از این است که احتمال اینکه تعداد استیضاح کنندگان به حداکثر نرسد، فرصتی برای آبستراکسیون (حدنصاب شکنی عدم حضور عمدیِ گروهی از نمایندگان یا اعضا) داشته باشند.

طرح سوال از سیدامیرحسین علوی شهردار رشت ۲۵ خرداد ماه گذشته برای سومین بار از آغاز فعالیت وی در تصدی شهرداری در ۱۰ بند و با امضای ٢ نفر از اعضای شورای اسلامی رشت در صحن شورا اعلام وصول شده بود.

شهردار رشت نیز در جلسه اول تیر شورای اسلامی رشت به سوالات اعضای شورا پاسخ داد که در نهایت پس از رای‌گیری، ۶ عضو از ١١ عضو شورا از پاسخ‌های شهردار قانع نشده بودند و به این ترتیب با امضای چهار عضو شورا استیضاح شهردار رقم خورد.

اعضای شورای اسلامی رشت هفتم مهرماه پارسال در جلسه علنی شورا با ٩ رای سیدامیرحسین علوی را به عنوان شهردار جدید شهر رشت برگزیدند، حکم علوی نیز پنجم آبان ماه سال گذشته از سوی وزیر کشور صادر شد و وی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

پس از حدود سه ماه از فعالیت سید امیرحسین علوی به عنوان شهردار مرکز گیلان، هشتم دیماه پارسال طرح سوال از وی با ۹ سوال در صحن شورا وصول شد، به همین منظور جلسه فوق العاده شورای اسلامی رشت با موضوع طرح سوال از شهردار رشت در صحن شورا برگزار شد که پس از پاسخ شهردار رشت به سوالات اعضای شورا، رای‌گیری مبنی بر قانع شدن و قانع نشدن اعضا از جواب های علوی انجام شد که در نهایت از ١١ عضو شورای اسلامی رشت ۶ نفر (اکثریت) نسبت به پاسخ‌های شهردار قانع نشدند اما از استیضاح خبری نشد.

اما در فاصله کوتاهی بار دیگر طرح سوال از شهردار رشت با ۹ رای موافق اعلام وصول شد بنابراین جلسه فوق العاده شورای اسلامی رشت با موضوع طرح سوال از شهردار (اول اسفند) پارسال برگزار شد، که پاسخ سیدامیرحسن علوی اکثریت اعضای شورا را قانع نکرد و منجر به دریافت هشت رای منفی شد.

به این ترتیب سیدامیرحسین علوی شهردار رشت یازدهم اسفند پارسال در جلسه استیضاح حاضر و به سوالات اعضا پاسخ داد که در نهایت توانست با هفت رای موافق استیضاح و سه مخالف و یک ممتنه در سمت خود ابقاء شود که برای برکناری شهردار هشت رای موافق نیاز بود.

رشت دارای حدود ٧٠٠ هزار نفر جمعیت ثابت است که در طول روز به یک میلیون و ٢٠٠ هزار نفر می رسد.

شورای اسلامی شهر رشت ۱۱ عضو دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.