باید منتظر زلزله های بزرگ‌تر در جنوب کشور باشیم؟

روز گذشته مخاطبان گروه نخبگان خبرآنلاین با ارسال کامنت ها و پیام هایی این پرسش را مکرر پرسیده اند که آیا زلزله های جنوب هرمزگان طبیعی هستند؟

این شبهه و تردید حتی در فضای مجازی و بین عموم مردم نیز طرح شده است که این زلزله ها حاصل اقدامات نهادهای نظامی هستند و امری طبیعی نیستند. مهدی زارع، استاد زلزله شناسی و مهندسی پژوهشگاه بین المللی زلزله، به این پرسش و شبهه پاسخ داده است.

آیا زلزله‌های هرمزگان حاصل اقدامات نظامی هستند؟/ پاسخ استاد زلزله‌شناسی

این عضو فرهنگستان علوم ایران با ارسال پیامی صوتی گفت:

« دلیل زلزله هایی که در هرمزگان و کیش اتفاق می افتند، این است که اینجا تغییر شکل زیادی به دلیل توسعه زمین در تنگه هرمز اتفاق می افتند. بخشی از این تغییرات، به شکل زمین لزره باید آزاد شود. طبیعتا بخشی از این ها به شکل زلزله های کوچک اتفاق می افتند و برخی نیز به صورت زلزله های متوسط به بزرگای بیشتر از 5 تا بزرگای 6 و همچنین زلزله های شدید رخ می دهند.

پرسش دیگر اینکه آیا این زلزله های پیاپی در جنوب هرمزگان و کیش، ناشی از آزمایش های نظامی هستند؟

پاسخ این است که خیر. زیرا این زلزله هایی که تاکنون اتفاق افتادند، بین عمق 10 تا 18 کیلومتری ثبت شده اند و این عمق اصلا در دسترس انسان نیست. اعم از اینکه انسان بخواهد آنجا حفاری یا اقدام نظامی یا هر کاری دیگری بکند. از سویی حتی اگر اقدامی نظامی یا حفاری توسط بشر در عمق یک کیلومتری زمین رخ داده باشد، این اقدام قابل انتقال یا تاثیرگذاری به عمق 18 کیلومتری نیست.

همچنین زلزله ها توسط امواج لرزه ای سنجیده می شوند. لذا در بین این زمین لرزه ها هیچ نگاشتی که شاهدی بر غیرطبیعی بودن باشد، تاکنون ثبت نشده است. یعنی همه زمین لرزه ها که تا کنون در جنوب هرمزگان اتفاق افتادند، طبیعی بودند. بنابراین این زلزله ها کاملا طبیعی هستند و اینکه این زلزله ها را به اتفاقی غیر طبیعی مرتط بکنیم، غیرمنطقی ست.

این پرسش که آیا باید منتظر زلزله های بزرگتر هم باشیم؟ جوابش این هست که در این منطقه زلزله ها به بزرگای 7 هم اتفاق افتادند، بنابراین اگر سوال این است که در منطقه کیش تا بندرعباس انتظار چه زلزله هایی به چه بزرگایی می توان داشت؟ باید پاسخ بدهم که بزرگای 6ونیم تا 7 نیز تجربه اش بوده است.

اما اینکه آیا ما پیش بینی ای در این خصوص داریم؟ پاسخ این است که الزاما نه. بنابراین باید گفت زلزله هایی به بزرگای بیش از 6ونیم قابل انتظار هست ولی احتمال آن البته کمتر است. ولی اینکه آیا این لرزش ها در منطقه هرمزگان ادامه دارند، می توان گفت که همچنان ادامه خواهند داشت و در هفته های پیش رو قابل انتظار هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.