درخواست ویژه طالبان از آمریکا

 امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان در دیدار توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان خواستار کاهش فشار واشنگتن بر این گروه شد.

«عبدالقهار بلخی»، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در رشته توئیتی در این باره نوشت: امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، با توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان، در پایتخت قطر دیدار کرده است.

وی افزود: در این نشست دو روزه با مسوولان وزارت خزانه‌‌‌داری آمریکا و اداره توسعه جهانی آن کشور نیز گفت‌وگوهایی انجام شده‌ است.

متقی در این دیدار از کمک ۵۵ میلیون دلاری آمریکا به آسیب‌دیده‌گان زلزله‌ اخیر در کشور قدردانی و تاکید کرده است که پول‌های مسدود افغانستان باید آزاد شود و تحریم‌ها کاهش یابد.

 متقی با اشاره به توافق‌نامه‌ دوحه گفته است که طالبان به تعهدهای خود پایبند بوده و به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهند تا از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه استفاده کنند.

توماس وست  نیز در این دیدار گفته است که آمریکا می‌خواهد با افغانستان راه تعامل را در پیش گیرد و خواهان ثبات در این کشور است.

نماینده ویژه تاکید کرده است که کشورش از هیچ مخالفت مسلحانه در افغانستان حمایت نمی‌کند.

پیش از این واشنگتن پست گزارش داده بود که دولت بایدن در حال گفت‌وگو با طالبان برای یافتن مکانیمسی است که به هیات حاکمه سرپرست افغانستان اجازه استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی در آمریکا برای مبارزه با بحران گرسنگی در این کشور را فراهم می‌کند. 

منابع آگاه به روزنامه واشنگتن پست خبر دادند که دولت بایدن در حال گفت‌وگو با طالبان برای استفاده دولت موقت از ذخایر بانک مرکزی در آمریکا برای مبارزه با بحران انسانی در این کشور است. 

این رسانه آمریکایی گزارش داده است که قرار است مکانیسمی طراحی شود که طالبان نتواند از در اختیار قرار گرفتن این مبالغ سوءاستفاده کند و این ذخایر مستقیما برای حل بحران اقتصادی در این کشور مورد استفاده قرار گیرد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.