درخواست مهم جو بایدن از کشورهای حاشیه خلیج فارس

بایدن ضمن سخنرانی در حاشیه آخرین روز نشست سران ناتو در مادرید گفت، کشورش به اوکراین پدافند هوای و موشک انداز ارسال کرده است و آمریکا قصد دارد ۸۰۰ میلیون دلار دیگر کمک تسلیحاتی برای اوکراین فراهم کند و حمایت‌های بیشتری طی روزهای آینده انجام خواهد شد.

او همچنین گفت، کشورهای عضو گروه ۷ نیز متعهد شده‌اند که ۶۰۰ میلیارد دلار کمک برای توسعه زیرساخت جهانی فراهم کنند.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا در سفر ماه آینده به عربستان سعودی خواستار افزایش تولید نفت این کشور خواهد شد گفت، از همه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این درخواست را خواهد داشت.

وی مدعی شد: «[ولادیمیر] پوتین فکر می‌کرد می‌تواند ناتو را دچار تفرقه و تخریب کند اما عکس آن اتفاق افتاد. پیش‌تر خطاب به پوتین گفتم که حمله به اوکراین ناتو را قوی‌تر و متحدتر می‌کند». 

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به دستورکار نشست ناتو که بخشی از آن به «چالش» چین مربوط می‌شد ادعا کرد، پکن از مسیرهای تجاری غیرقانونی استفاده می‌کند.

بایدن همچنین گفت، آمریکا حضور نظامی در اروپا را تقویت کرده و تعداد نیروهای نظامی در حوزه کشورهای بالتیک را افزایش خواهد داد. آمریکا کشتی‌های جنگی بیشتری را به اروپا خواهد فرستاد و جناح شرقی ناتو را تقویت خواهد کرد.

بایدن در ادامه گفت، آمریکا از زمان شروع دولت وی چیزی حدود هفت میلیارد دلار کمک برای اوکراین ارسال کرده است.

او متذکر شد آمریکا توانسته حمایت زیادی را در سطح جهانی برای حمایت از اوکراین فراهم کند و کشورهایی هستند که اخیراً به کمک به ناتو متعهد شده‌اند. در این میان آلمان و دیگر کشورها هزینه‌های دفاعی خود را افزایش خواهند داد.

بایدن درباره «طرح راهبردی» ناتو برای ده سال آینده که روسیه و چین را هدف قرار می‌دهد گفت: «بر سر افزایش بودجه ناتو و اجرای راهبرد دفاعی آن به توافق رسیدیم».

وی در این باره گفت: «راهبرد ناتو پاسخی برای چالش های جهانی و تهدیدات ناشی از روسیه و چین را فراهم می‌کند».

درخواست بایدن از کشورهای خلیج فارس برای افزایش تولید نفت

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.