چین از خجالت ناتو حسابی درآمد

پکن پنجشنبه (۳۰ ژوئن) هشداری را که برای اولین بار در جدیدترین سند «مفهوم راهبردی» ناتو ذکر شد و قدرت چین را چالشی برای این ائتلاف نظامی غربی دانست، «کاملا بیهوده» خواند و به شدت مورد انتقاد قرار داد. 

این واکنش پس از آن صورت گرفت که در مفهوم راهبردی ناتو که در اجلاس این گروه در مادرید منتشر شد، ادعا شده که «جاه‌طلبی‌های اعلام شده و سیاست‌های قهری پکن، منافع، امنیت و ارزش‌های ناتو را به چالش می‌کشد». ناتو همچنین گفت که روابط نزدیک‌تر چین با روسیه در تضاد با منافع غرب است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین پنجشنبه در نشست روزانه گفت: سند به اصطلاح مفهوم استراتژیک جدید ناتو حقایق را نادیده می‌گیرد، سیاه و سفید را اشتباه می‌گیرد... (و) سیاست خارجی چین را لکه‌دار می‌کند و چین قاطعانه با آن مخالف است.

این دیپلمات چینی خطاب به خبرنگاران افزود: می‌خواهیم به ناتو هشدار دهیم که بزرگنمایی به اصطلاح «تهدید چین» کاملاً بیهوده است.

ناتو که سند مفهوم راهبردی خود را برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ به روز کرد، همچنین چین را به هدف قرار دادن اعضای خود با «عملیات مخرب ترکیبی و سایبری و لفاظی‌های تقابلی» متهم کرد. ژائو لیجیان در پاسخ گفت این ناتو است که چالش نظام‌مند برای صلح و ثبات جهانی است و دستان آن به خون مردم جهان آغشته است.

نشست سران ناتو در روز چهارشنبه یک مفهوم راهبردی جدید را تصویب کرد که در آن همچنین روسیه را تهدید خوانده و توصیف این کشور به عنوان شریک را کنار گذاشته است. 

چین: دستان ناتو به خون مردم جهان آغشته است

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.