ماجرای دستور شهید بهشتی برای آزادی همسر و دختر بنی صدر

حجت‌الاسلام‌ علیرضا پناهیان سه‌شنبه شب در آیین گرامیداشت شهیدان هفتم تیر در شبستان امام (ره) حرم حضرت معصومه (س) گفت: شهید بهشتی یک بار به حضرت امام (ره) نامه نوشت و استعفا داد، چرا که این قدر فضا و جو جامعه از طرف بنی‌صدر سنگین بود، گفت شاید ما باید استعفا بدهیم و برویم، اما امام فرمود بایستید و تا آخر ایستاد و آداب مظلومیت را به جا آورد.

وی گفت: یکی از اصول دین این است که انسان هیچ وقت مصالح کلی جامعه اسلامی را فدای مصالح شخصی نکند و از حق خودش به خاطر نظام و مصلحت امت اسلام بگذرد.

پناهیان در ادامه خاطرنشان کرد: امام فرمود من از اول با رئیس جمهوری بنی‌صدر مخالف بودم، اما این موضوع مصالح پیچیده‌ای داشت و حتی الان هم نمی‌شود این مصالح را گفت.

پناهیان در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه وقتی ماهیت بنی‌صدر روشن شد، دقیقا همان زمانی بود که شهید بهشتی به شهادت رسید گفت: اکثر کسانی که در تشییع شهید بهشتی شرکت کردند، عذر خواهی و توبه و گریه و استغفار می‌کردند و این شعار همه مردم بود، چون بهشتی پیش همه مردم متهم و مظلوم واقع شد.

وی ادامه داد: حضرت امام خیلی دقیق فرمود چیزی که مهمتر از شهادت شهید بهشتی است، مظلومیتش است و مردم نیز با شنیدن این حرف گریه کردند چون همه می‌دانستند بنی‌صدر یک قدرت تبلیغاتی سنگین داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موارد مظلومیت شهید بهشتی بیان داشت: چند روز مانده به شهادت بهشتی، منافقان شروع کردند به تظاهرات تروریستی، یعنی هم تظاهرات و هم شیشه شکستن، با تیغ و گاهی هم با گلوله مردم را می‌زدند و شورش اجتماعی می‌کردند، چون فکر می‌کردند اگر در خیابان شورش کنند، مردم به آنها می پیوندند، اما واقعا توهم زده بودند.  

 وی در ادامه افزود: نیروی امنیتی و انتظامی عده‌ای را دستگیر کردند، خانم و دختر بنی‌صدر هم دستگیر شدند، عده‌ای آمدند به شهید بهشتی گفتند خوشحال باشید، این بنی‌صدر که این قدر علیه شما کار کرد، خانم و دخترش در این تظاهرات دستگیر شدند، ولی شهید بهشتی گفت، بلافاصله آزادشان کنید، گفتند جرم انجام دادند، ما می‌توانیم آبروی بنی‌صدر را ببریم، شهید بهشتی فرمود آزادشان کنید، آدم، رقیب سیاسی خودش را با عیب زن و بچه‌اش زمین نمی‌زند، که همین جوانمردی شهید بهشتی بود که موجب مظلومیت او شد.

پناهیان همچنین گفت: کسی نمی‌تواند دین‌داری کند، اما مظلوم واقع نشود، رهبر جامعه نیز نمی‌تواند درست عمل کند و مظلوم واقع نشود، حضرت امام در اوج اقتدار مظلوم بود، رهبر معظم انقلاب نیز در مورد حضرت علی فرمودند مظلوم مقتدر، اقتدارش را دیدید، مظلومیتش یادتان نرود.

وی تاکید کرد: در جایی که مظلومیت قطعی است باید تبیین کنید، چون چالش‌ها و ابهام‌هایی پیش می‌آید که محل امتحان مردم است، چاره‌ای جز تبیین کردن نیست.

چرا بهشتی دستور آزادی همسر و دختر بازداشتی بنی صدر را داد؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.