عربستان حجاج انگلیسی را عصبانی کرد

به گزارش گاردین، صدها نفر از حجاج بریتانایی که هزینه سفر را از طریق سامانه «مطوف» پرداخت کرده‌اند، به دلیل نقص سیستم در ثبت رزروها پروازهایشان را از دست داده‌اند.

صدها مسلمان بریتانیایی که سفر به عربستان سعودی را برای ادای مناسک حج رزرو کرده‌اند، خشم و ناامیدی خود را از سرگردانی در بریتانیا با وجود پرداخت هزاران پوند برای پروازها و هتل‌ها از طریق سیستم معیوب تحت حمایت دولت عربستان اعلام کردند.

اوایل ماه سال ۲۰۲۲ وزیر حج عربستان سعودی اعلام کرد: زائران از اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا دیگر نمی‌توانند بسته‌های حج را از طریق آژانس‌های مسافرتی رزرو کنند و در عوض باید از طریق یک سیستم قرعه‌کشی به نام Motawif (مطوف) اقدام کنند، اما این سامانه جدید، زیارت مهم حج را برای بسیاری از مسلمانان بریتانیا تحت‌الشعاع قرار داده است؛ زیرا آن‌ها با وجود پرداخت هزینه‌های رزرو، پروازهای خود را از دست داده‌اند.

در این باره بیشتر بخوانید:

اعزام به حج با لاتاری!

درآمد ۱۵۰ میلیارد دلاری عربستان از حج

«منیب سیدیوت» از شهر لستر انگلستان پس از سه سال انتظار برای انجام مراسم حج که ابتدای سال ۲۰۲۰ آن را رزرو کرده بود و به دلیل همه‌گیری کووید به تعویق افتاد، امسال از طریق سامانه «مطوف» حج خود را برای سال ۲۰۲۲ ثبت کرد و خیلی زود از طریق ایمیل به او اطلاع داده شد که پرداختش با موفقیت انجام شده است، اما رزرو انجام نشد و پس از چند روز ایمیل دیگری به او اطلاع داده که پروازهایش رزرو شده است.

این مسلمان بریتانیایی که نسبت به تضمین‌های این سامانه تردید داشت ۴۸ ساعت قبل از پرواز با شرکت هواپیمایی خود، سعودی ایرلاینز تماس گرفت و در عین ناباوری مطلع شد که نام او و همسرش در فهرست پرواز نیست!

«آدام علی» متخصص مراقبت‌های بهداشتی از شهر پرستون نیز با  وجود گرفتن مرخصی از محل کار و پرداخت تقریباً ۲۰ هزار پوند برای بسته حجِ خود و همسرش، مطلع شد رزرو او ناموفق بوده است.

مراسم حج امسال از تاریخ ۱۶ تا ۲۱ تیرماه برگزار خواهد شد و بنا بر مقررات عربستان در دوران کرونا، امسال یک میلیون زائر از سراسر جهان مجاز به حضور در این مراسم شده‌اند. عربستان در دو سال گذشته به دلیل کرونا، حج را محدود و با زائرانی از داخل این کشور برگزار کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.