مهم‌ترین عامل ایجاد تب کریمه کنگو

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به در پیش بودن فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری‌های مشترک انسان و دام، گفت: مهم‌ترین عامل ایجاد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو براثر کشتار غیرمجاز در خارج از کشتارگاه است.

محمود قربان‌زاده اظهار کرد: کشتار غیرمجاز دام، به‌ویژه در معابر عمومی، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال، ممنوع بوده و لازم است شهروندان فرآورده‌های خام دامی موردنیاز را از مراکز مجاز و دارای هویت خریداری کنند.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی از شهروندان خواست تا با توجه به در پیش بودن فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ازجمله تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو(CCHF) و ... در اثر کشتار غیرمجاز دام در منازل و معابر  نکات بهداشتی را رعایت  کنند.

وی در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو افزود: این بیماری یکی از صدها نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که از راه‌هایی نظیر؛ گزش به‌وسیله کنه‌هایی که از روی بدن دام به انسان منتقل می‌شوند، تماس با خون و لاشه حیوان آلوده، تماس با خون و ترشحات بدنی فرد آلوده ، انسان می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.

 قربان‌زاده عواقب ابتلای به بیماری را بروز علائم بیماری شامل؛ سردرد شدید- تب-دردعضلانی و خونریزی زیر جلدی و در صورت عدم‌تشخیص به‌موقع و عدم پاسخ به درمان‌های کمکی فوت فرد مبتلا دانست و تأکید کرد: عمده‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلای به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو مبارزه با کنه‌ها به‌عنوان ناقلین بیماری از طریق سم‌پاشی جایگاه‌های دامی و حمام دادن دام‌ها، استفاده از وسایل حفاظتی مثل دستکش و کلاه در تماس با دام و هنگام قطعه کردن گوشت و نیز پرهیز از ذبح دام خارج از کشتارگاه و استفاده از گوشت‌های دارای مهر و نشانه بهداشتی دامپزشکی است.

 وی با اشاره به در پیش بودن عید سعید قربان یادآور شد: از خیرین و خانواده‌های حجاج  تقاضا می‌شود در مراسم استقبال از حجاج از ذبح دام در معابر خودداری کنند و در مشهد از مزایای ذبح غیرحضوری دام در کشتارگاه صنعتی و در سایر شهرستان‌های استان نیز حتماً ذبح دام خود را در کشتارگاه تحت نظارت دامپزشکی انجام دهند.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی از تمامی زائرین و مجاورین و خیرین درخواست کرد در صورت مشاهده تخلف‌ها در حوزه مرتبط با فرآورده‌های خام دامی و به‌ویژه مشاهده مکان‌هایی که در آن کشتار غیرمجاز دام صورت می‌گیرد مراتب را در مشهد  با شماره تلفن‌های۱۵۱۲ و در شهرستان‌ها با شبکه دامپزشکی شهرستان در میان بگذارند تا برخوردهای قانونی و لازم با متخلفین صورت پذیرد.

 وی خاطرنشان کرد: سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان نیز به شماره ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ آماده دریافت پیام‌های مردمی در زمینه‌های یادشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.