اسلامی: دوربین‌هایی که برای برجام نصب شده بود را جمع کردیم

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه سفر به شهرستان نطنز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: فلسفه وجودی برجام به این دلیل بود که در ۲۰ سال گذشته غربی‌ها اتهامات واهی را علیه ایران مطرح می‌کردند.

وی افزود: در دو دهه گذشته گفت‌و‌گوهای بسیار زیادی صورت گرفته و بازدیدهای زیادی انجام شد که نهایتا به توافقنامه برجام رسید و قرار شد در برجام این اتهامات در قالب پی ام دی با توجه به بازرسی‌ها بسته شود.

اسلامی ادامه داد: در ازای بسته شدن این پرونده قرار شد آن‌ها تحریم‌ها را لغو کنند و ما هم پذیرفتیم فعالیت هسته‌ای خومان را محدودتر داشته باشیم و از حقوق مسلم خودمان کوتاه آمدیم و نظارت‌هایی را هم پذیرفتیم و دلیل این پذیرش این بود که اتهامات قبلی برای همیشه برداشته و تحریم‌ها لغو شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه طرف‌های مقابل به این تعهدات پای‌بند نبودند و تعهدات خودشان را انجام ندادند، ادامه داد: الان که مذاکرات برای بازگشت به برجام صورت گرفته دوباره همان اتهامات قبلی را با مدارک جعلی اسرائیلی تکرار می‌کنند، دلیل ندارد ما به تعهدات ادامه دهیم لذا وقتی آن‌ها به تعهدات پای‌بند نیستند و دوباره به همان ابتدای مسیر بازگشتند ما هم دوربین‌هایی که برای برجام نصب شده بود را برداشتیم.

وی افزود: این به معنای این نیست که ما ارتباطمان را با آژانس قطع کردیم بلکه ما تحت مقررات آژانس فعالیت می‌کنیم اما دوربین‌های اضافه که برای برجام نصب شده بود را جمع کردیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: اگر حسن نیت دارند و بخواهند به تعهدات برجام برگردند ما هم عین همان عبارات که در برجام گفتیم را می‌پذیریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه فشارها و جنجال‌های رسانه‌ای و سیاسی علیه ایران به هیچ وجه در گذشته نتیجه نداشته و الان هم تاثیری ندارد، گفت: جنجال های سیاسی و فشارهای اینگونه هرگز در گذشته نتیجه نداشته الان هم هیچ تاثیری ندارد چرا که پرونده پی ام دی بسته شده و باز کردن مجدد آن هیچ کمکی به آن‌ها نخواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص علت اقدامات سیاسی آژانس علیه ایران گفت: ما در حدود کمتر از  ۳درصد ظرفیت هسته‌ای دنیا را داریم ولی بیش از ۲۵درصد بازرسی‌ها از ایران انجام شده ولی همین کشورهایی که جنجال علیه ایران راه انداختند چقدر تن به بازرسی‌ها داده‌اند.

اسلامی ادامه داد: این همان سیاست فشار حداکثری است که شکست خورده و الان در واپسین نفس‌های خودشان هستند که پرونده ایران را به شورای حکام بردند و ما هم کاملا حقوقی به آن‌ها پاسخ دادیم و اگر می خواهند به آن معاهده پای‌بند باشند می‌توانند به آن برگردند نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.

واکنش اسلامی به اقدامات جدید آژانس/ باز کردن پرونده پی‌ام‌دی کمکی به غربی‌ها نخواهد کرد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.