جانسون و زلسنکی درباره چه موضوعی گفت‌وگو کردند؟/وعده انگلیس به اوکراین

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه در تماس تلفنی پیرامون آخرین وضعیت جنگ در اوکراین و اهمیت افزایش همکاری‌های نظامی گفت‌وگو کردند.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس، جانسون به رئیس جمهور اوکراین وعده داده که کی‌یف می‌تواند تا پیروزی نهایی خود بر حمایت کامل انگلیس حساب کند.

وی اظهار داشت که انگلیس به تلاش خود برای حمایت از اوکراین با افزایش کمک‌های دفاعی ادامه خواهد داد.

نخست وزیر انگلیس تصریح کرد، اجلاس گروه هفت و ناتو در اواخر ماه جاری فرصتی برای نشان دادن اتحاد و اراده غرب در حمایت بلندمدت از اوکراین خواهد بود.

بر اساس این بیانیه، دو طرف «در مورد محاصره غلات اوکراین از سوی روسیه گفت‌وگو کردند و جانسون گفت که امیدوار است در روزهای آینده پیشرفتی در این زمینه حاصل شود.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

این درحالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.