اگر اوکراین برنده شود چه؟/پوتین شکست را می پذیرد؟

علی‌رغم برآوردهای اولیه، جنگ در اوکراین به نیمه ماه چهارم خود رسیده و سرنوشت جنگ را در هاله مبهمی قرار داده است.

لیانا فیکس و مایکل کیماژ، تحلیل‌گران مسائل بین‌الملل با انتشار یادداشتی با عنوان «اگر اوکراین برنده شود چه؟» در نشریه فارن افرز تلاش کرده‌اند سرنوشت درگیری پس از پایان منازعه را بررسی کنند. 

اقتصادنیوز پیش از این «بخش اول» این مقاله را با عنوان «جنگ پس از جنگ به روایت فارن افرز /اگر اوکراین برنده جنگ شود چه؟» منتشر و بخش دوم و پایانی این گزارش را در ادامه منتشر کرده است:

پوتین شکست را نمی پذیرد

در این شرایط، اوکراین و غرب باید تصور کنند که روسیه هیچ شکستی را نخواهد پذیرفت. مثلاً، یک پیروزی کوچک اوکراینی ها در پاییز امسال ممکن است با تهاجم دیگر روسیه در سال ۲۰۲۳ پاسخ داده شود. در این صورت روسیه نیاز خواهد داشت که با وجود چالش تحریم ها نیروهای خود را سازماندهی کند.

 
 

برای پوتین حتی مهم‌تر از فتوحات امپریالیستی، حفظ قدرت خود اوست، زیرا خودکامگانی که در جنگ‌ها شکست می‌خورند، اغلب در شرایط سختی قرار می‌گیرند. پوتین ممکن است مجبور شود موقتاً عقب نشینی به نقطه قبل از تهاجم خود را بپذیرد، اما او نمی تواند از دست دادن دائمی اوکراین را تحمل کند. او ممکن است به نبرد در مقیاس کوچک، حملات موشکی و بمباران هوایی تا رسیدن نیروهای کمکی -از طریق بسیج جزئی یا گسترده- ادامه دهد. از طرف دیگر، پوتین می‌تواند از آتش‌بس برای خرید زمان برای مذاکرات مزورانه استفاده کند، درست مانند قبل از تهاجم فوریه.

در همین حال، برای جلوگیری از حملات روسیه در آینده، اوکراین احتمالاً تسلیحات بیشتری بخواهد. موافقت با این امر برای قدرت‌های غربی دشوار خواهد بود، زیرا روسیه به دنبال رهایی از تحریم‌ها و اتخاذ رویکرد معمول تفرقه بیانداز و حکومت کن خود در قبال واشنگتن و متحدانش است. برای قدرت های غربی، یک راه حل تئوریک ارائه تضمین های امنیتی به اوکراین در ازای بی طرفی اوکراین است. اما روسیه می‌تواند این وعده‌ها را با یک حمله مجدد بسنجد -و به همین دلیل کاهش تحریم‌ها، در صورت تحقق، باید کند باشد. با روسیه پوتین، باید با رویکرد «بی اعتمادی و راستی آزمایی» رفتار کرد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «پوتین شکست را می پذیرد؟ /خطر «حمله هسته ای» پابرجاست!» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.