احتمال قطع روابط دیپلماتیک مسکو-واشنگتن

نیروهای اوکراینی موفق به بازپس‌گیری نیمی از شهر کلیدی استان لوهانسک شدند. سفیر آمریکا نیز نسبت به قطع روابط دیپلماتیک با روسیه هشدار داد. کشته شدن یک ژنرال بلندپایه روس در اوکراین

سفیر آمریکا در مسکو روز دوشنبه گفت که روسیه نباید سفارت آمریکا را به دلیل بحران ناشی از جنگ در اوکراین ببندد و دو قدرت هسته ای بزرگ جهان باید به گفت‌وگو ادامه دهند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تهاجم به اوکراین را نقطه عطفی در تاریخ روسیه می داند: شورشی علیه هژمونی ایالات متحده، که به گفته فرمانروای کرملین باعث تحقیر روسیه از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ شده است.

جان جی سالیوان، سفیر منصوب دونالد ترامپ، در تلاشی آشکار برای ارسال پیامی به کرملین، به خبرگزاری دولتی روسیه تاس گفته که واشنگتن و مسکو نباید به سادگی روابط دیپلماتیک خود را قطع کنند. سالیوان در مصاحبه ای به تاس گفت: ما باید توانایی صحبت کردن با یکدیگر را حفظ کنیم. او هم‌چنین نسبت به حذف آثار لئو تولستوی از قفسه کتاب های غربی یا امتناع از پخش موسیقی پیوتر چایکوفسکی هشدار داد.

اکوایران در این باره نوشت: علی‌رغم وجود بحران‌ها، رسوایی‌های جاسوسی و حواشی جنگ سرد، روابط بین مسکو و واشنگتن از زمان برقراری روابط ایالات متحده با اتحاد جماهیر شوروی در سال 1933 قطع نشده است. با این حال، اکنون روسیه می گوید که تعاملات پساشوروی با غرب به پایان رسیده و به سمت شرق خواهد چرخید.

 
 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده ماه گذشته به طعنه گفت که مایل است فیلم «ما هرگز هرگز به هم بر نمی‌گردیم» اثر تیلور سویفت را به پوتین تقدیم کند. سالیوان در پاسخ به سوالی درباره این اظهارات گفت: «ما هم‌چنین هرگز به طور کامل از هم جدا نخواهیم شد».

سالیوان در پاسخ تاس مبنی بر بسته شدن سفارت‌ها گفت: «آنها می‌توانند - این احتمال وجود دارد، اگرچه فکر می‌کنم این یک اشتباه بزرگ است». او گفت: «همانطور که من متوجه شدم، دولت روسیه به نوع قطع روابط دیپلماتیک اشاره کرده است. ما نمی‌توانیم روابط دیپلماتیک خود را قطع کنیم و با یکدیگر صحبت نکنیم.»

متن کامل این گزارش را با تیتر «بازپس‌گیری شهرکلیدی در لوهانسک؛ کشته شدن یک ژنرال روسی» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.