شرکت صهیونیستی در آمریکا مجرم شناخته می‌شود؟

به گزارش رویترز، جاسوس‌افزار پگاسوس بار دیگر خبرساز شده و این بار پای کاخ سفید نیز به میان کشیده شده است.

دیوان عالی ایالات متحده امروز (دوشنبه) از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواست تا بررسی کند که آیا قضات باید به پرونده‌ای رسیدگی کنند که در آن واتس‌اپ می‌تواند شکایت خود را برای متهم‌کردن گروه NSO رژیم اشغالگر قدس به سوء استفاده از یک باگ جاسوس‌افزاری در این برنامه پیام‌رسان، پیگیری کند.

قضات در حال بررسی درخواست تجدیدنظر NSO نسبت به تصمیم دادگاه بدوی هستند که به شکایت اجازه پیشبرد داد. NSO استدلال کرده است که از شکایت شدن مصون است، زیرا در هنگام نصب نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس به‌عنوان عاملی برای دولت‌های خارجی ناشناس عمل می‌کرده است.

واتس‌اپ متعلق به شرکت متا گفته است که این نرم‌افزار برای نظارت بر ۱۴۰۰ نفر از جمله روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و مخالفان استفاده شده است.

 

دیوان عالی روز دوشنبه (امروز) از وزارت دادگستری خواست تا خلاصه‌ای از نظرات خود را در مورد این موضوع حقوقی ارائه کند.

متا پلتفرم مادر واتس‌اپ و فیسبوک است و در زمان شکایت با نام فیسبوک شناخته می‌شد. واتس‌اپ در ماه اکتبر ۲۰۱۹ از NSO شکایت کرد و به دنبال صدور حکم و دریافت خسارات بود و NSO را متهم کرد که ۶ ماه قبل بدون اجازه به سرورهای واتس‌اپ دسترسی داشته است تا نرم‌افزار پگاسوس را بر روی دستگاه‌های تلفن همراه افراد مورد نظر نصب کند.

 

از سوی دیگر NSO استدلال کرده است که پگاسوس به مجریان قانون و آژانس‌های اطلاعاتی در مبارزه با جرم و جنایت و محافظت از امنیت ملی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

  • چگونه یک زن عربستانی، جاسوس‌افزار اسرائیلی را کشف کرد

این شرکت نسبت به امتناع قاضی دادگاه در ژوئیه ۲۰۲۰ از اعطای مصونیت مبتنی بر رفتار، یک دکترین حقوقی رایج که از مقامات خارجی که در مقام رسمی خود عمل می‌کنند، درخواست تجدید نظر کرد.

دادگاه تجدیدنظر ناحیه نهم ایالات متحده مستقر در سانفرانسیسکو با تایید این حکم در نوامبر گذشته، آن را یک پرونده آسان خواند، زیرا صرف مجوز NSO برای پگاسوس و ارائه پشتیبانی فنی، آن را در برابر مسئولیتش تحت قانون فدرال به نام قانون مصونیت‌های حاکمیت خارجی مصون نمی‌دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.