عکس صفحه اول روزنامه اطلاعات پس از درگذشت حجت الاسلام دعایی

صفحه اول روزنامه اطلاعات پس از درگذشت حجت الاسلام دعایی را در زیر ببینید.

روزنامه اطلاعات پس از درگذشت حجت الاسلام دعایی

اولین شماره روزنامه اطلاعات در فقدان حجت الاسلام محمود دعایی امروز منتشر شد که تصویر صفحه نخست آن را در بالا می‌بینید.

این روزنامه با تیتر «یار دیرین و راستین امام به مراد و مقتدایش پیوست» خبر درگذشت این عالم بزرگوار را پوشش داده و در ادامه به پیام‌های تسلیت چهره‌های سیاسی و فرهنگی پرداخته است.

روح بلند حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، یار دیرین امام ورهبری و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، دیروز به ملکوت اعلی پیوست.

 

سیدمحمود دعایی فرزند سیدمحمد در۲۵ فروردین سال ۱۳۲۰ از پدری یزدی و مادری کرمانی در یزد متولد شد و در ۴ سالگی به اتفاق مادرش که کرمانی بود در کرمان اقامت گزید. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در حوزه علمیه کرمان به نام مدرسه معصومیه به تحصیل علوم اسلامی مشغول شد. بعد از اتمام سطوح اولیه تحصیلی در کرمان به حوزه علمیه قم رفت و بعد از تکمیل سطوح عالیه در سال ۱۳۴۶ به خاطرفعالیت های سیاسی تحت تعقیب رژیم شاه قرار گرفت و مخفیانه به عراق رفت و در آنجا تحصیلات علوم اسلامی را نزد مقتدای خویش سید روح الله خمینی ادامه داد. در این دوران تلاش‌های وسیعی برای استردادش صورت گرفت که مأموران رژیم گذشته در این زمینه موفق نشدند.

سید محمود دعایی قبل از پیروزی انقلاب در خارج و داخل ایران از فعالان سیاسی بود و در خلال این مدت به اروپا و کشورهای آسیای غربی (چون سوریه، لبنان، اردن، عربستان، پاکستان، و افغانستان) سفر کرد . ایشان در جریان مبارزات سیاسی خارج از کشور مدت ۷ سال سخنگوی نهضت روحانیت مبارز در ایران بود و نمایندگی امام خمینی را به عنوان رابط بین مسئولین عالی‌رتبه عراقی با او به عهده داشت و همچنین رابط بین سازمان‌ها و انجمنهای اسلامی و مبارز دانشجوئی و برخی شخصیتهای مبارز خارج از کشور با وی بود. همچنین در زمان اقامت در عراق تهیه‌کننده و مجری برنامه رادیویی «صدای روحانیت»بود که در مبارزه با رژیم پهلوی پخش می‌شد. ایشان پس ازسالها اقامت درعراق وهمراهی با امام به پاریس رفت ودرپرواز انقلاب همراه بنیانگذارجمهوری اسلامی در۱۲ بهمن ۵۷ به ایران برگشت.

 

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی بعد ازپیروزی انقلاب در اوایل سال ۱۳۵۸ به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق عازم بغداد شد و به‌دنبال اعتراض به دخالت‌های آشکار مأمورین عراقی در امور داخلی ایران به دستور وزارت خارجه در اسفند ۱۳۵۸ به ایران بازگشت. پس از آن مدتی در دفتر امام خمینی اشتغال داشت و سپس به دستور ایشان در اردیبهشت ۱۳۵۹ به سرپرستی موسسه اطلاعات منصوب شد.

سید محمود دعایی که از اعضای جامعه روحانیت مبارز تهران به‌شمار می‌رفت، در آستانه انتخابات مجلس سوم به همراه جمعی دیگر از اعضا، مجمع روحانیون مبارز را تشکیل دادند. ایشان در شش دوره مجلس پس از انقلاب یکی از کرسی‌های تهران را در مجلس شورای اسلامی در اختیار داشت.

این روحانی فعال در عرصه رسانه، در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرده بود.

حجت الاسلام والمسلمین دعایی همچنین از سوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات موفق به دریافت قلم طلایی به عنوان چهره شاخص فرهنگی شد که او این جایزه را به موزه حضرت علی بن ابیطالب(ع) در قم اهدا کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.