ادعاهای سناتور ارشد آمریکا علیه ایران

نیوز مکس گزارش داد، «باب منندز» رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در مراسم شام با اعضای «آیپک» (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل) ادعاهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

این سناتور دموکرات ادعا کرد: «زمان آن رسیده به اروپایی‌ها که به آن‌ها درباره تمایل خود جهت ورود به توافق طولانی‌تر و محکم‌تر حسن نیت نشان داده‌ایم، بگوییم که ایرانی‌ها همراهی نکرده‌اند».

 منندز با بیان اینکه ایران در حال پیش‌برد سریع برنامه هسته‌ای خود است افزود: «اگر [مذاکرات] تا پایان ماه ژانویه خوب پیش نرفته چطور ممکن است در پایان ماه می خوب باشد؟»

این سناتور آمریکایی افزود، دیپلماسی دیگر گزینه صحیح نیست و از دولت آمریکا درخواست کرد با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را احیا کند.

او در ادامه ادعاها علیه ایران گفت: «ایالات متحده باید نشان دهد از عزم و همچنین توانمندی نظامی برای دفاع از مردم و منافع خود برخوردار است».

نیوز مکس به نقل از وبگاه «جویش اینسایدر» نوشت، این عضو ارشد دموکرات سنای آمریکا در جلسه آیپک بر پیشنهاد دادن قانونی برای مشخص کردن اینکه در نهایت باید چه برنامه‌ای در پیش گرفته شود تأکید کرد.

او در ادامه از خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام انتقاد کرد و آن را تصمیمی «بدون برنامه، بدون راهبرد و بدون متحدان» توصیف کرد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است. بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است. 

ضرورت گزارش‌دهی به رژیم صهیونیستی یکی دیگر از عواملی بوده که روند حرکت رو به جلوی مذاکرات را کند کرده است. دولت بایدن بارها اعلام کرده نظر این رژیم را در مذاکرات وین در نظر می‌گیرد. رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده که با احیای برجام مخالف است، هر چند که برخی از مقام‌های اطلاعاتی این رژیم اکنون تصریح کرده‌اند که بازگشت به برجام را به نفع خود می‌دانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.