آلمان خواستار آزادسازی نفتکش‌های یونان شد

وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای خواستار آزادسازی دو نفتکش یونانی شد که سپاه پاسداران به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های خلیج فارس آن‌ دو کشتی را توقیف کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز همچون دیگر شرکای اروپایی و آمریکای خود به توقیف دو نفتکش یونانی به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های خلیج فارس واکنش نشان داد.

بنا بر گزارش وب‌سایت اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آلمان، وزارت امور خارجه آلمان با محکوم کردن توقیف دو نفتکش با پرچم یونان در آب‌های خلیج فارس توسط سپاه پاسداران بدون اشاره به ورود غیرقانونی این نفتکش‌ها به آب‌های قملرو ایران، جمهوری اسلامی را متهم کرد و گفت: «اقدامات ایران مداخله غیرقابل توجیه در کشتیرانی تجاری است و بنابراین نقض شدید مقررات بین‌المللی است».

وزارت خارجه آلمان در ادامه از مقام‌های ایران خواست که هرچه سریع‌تر نفتکش‌ یونان و خدمه‌های آن دو نفتکش را آزاد کنند.

در ادامه این بیانیه در این خصوص آمده است: «ما از ایران درخواست می‌کنیم تا کشتی‌ها و خدمه آن‌ها را هرچه سریع‌تر آزاد کنند و به حقوق دریانوردی آزاد و امنیت دریایی احترام بگذارد».

نیروی دریایی سپاه روز جمعه (۶ خرداد ماه)، دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روز شنبه اعلام کردند که خدمه دو نفتکش یونانی در سلامت کامل قرار دارند و تحت بازداشت نیستند.

پیش از این روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای در خصوص توقیف نفتکش‌های یونانی اعلام کرد:  «نیروی دریایی سپاه روز جمعه دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد. این دو کشتی، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی با نام‌هایPrudent Warrior  و Delta Poseidon و تحت پرچم یونان حرکت می‌کرده‌اند و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنها را توقیف کرد».

پس از آن کشورهای اروپایی و آمریکا بدون اشاره به توقیف غیرقانونی نفتکش روسیه حامل نفت ایران توسط یونان و تحویل آن به ایالات متحده شروع به واکنش نشان دادن کردند و از ایران درخواست کردند تا نفتکش‌های یونان را آزاد کند.

فرانسه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا از جمله آن‌هایی بودند که به توقیف نفتکش‌های یونان در آب‌های خلیج فارس واکنش نشان دادند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده روز گذشته، توقیف نفتکش‌های یونان را غیرقابل توجیه خواند و این در حالی است که وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا هیچ اشاره‌ای به توقیف نفتکش‌ روسیه حامل نفت ایران از سوی یونان و تحویل آن به ایالات متحده نکرد.

از طرف دیگر، روز گذشته (دوشنبه)، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از مقام‌های ایران درخواست کرد که این نفتکش‌ها را آزاد کند و گفت: «ما از ایران درخواست می‌کنیم که فوراً خدمه و کشتی‌ها را آزاد کنند».

«پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا نیز روز یکشنبه در بیانیه‌ای به توقیف دو نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس توسط ایران واکنش نشان داد و گفت: «ما با نگرانی زیاد توقیف غیرقابل قبول دو کشتی یونانی توسط ایران در خلیج فارس را پیگیری می‌کنیم».

مقام‌های یونانی نیز به توقیف نفتکش‌های خود واکنش نشان دادند و وزارت کشتیرانی یونان به شرکت‌های کشتیرانی این کشور «توصیه اکید» کرد که در هنگام عبور از خلیج‌ فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان، از آب‌های قلمرو ایران دوری کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.