کشف نوع جدیدی از سرطان پروستات/نشانه‌ها چیست؟

به گزارش تی‌ان، محققان به تازگی موفق به کشف زیر گروه جدیدی از سرطان پروستات شده‌اند که دومین نوع شایع در میان بیماران است.

مطالعه جدیدی که توسط تیمی از دانشمندان مرکز سرطان "مموریال اسلون-کترینگ"(MSK) و مرکز پزشکی "وایل کرنل"(Weill Cornell Medicine) در روز ۲۷ مه ۲۰۲۲ منتشر شده است، یک زیرگروه ناشناخته جدید از سرطان پروستات را نشان می‌دهد که مقاوم به هورمون بوده و مسئول ایجاد حدود ۳۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان پروستات است. این نتایج می‌تواند راه را برای ایجاد درمان‌های هدفمند برای افراد مبتلا به این زیرگروه از سرطان پروستات هموار کند.

پیش از انجام تحقیقات اخیر تنها دو زیرگروه وابسته به آندروژن و نورواندوکرین شناسایی شده بودند. این تحقیقات توسط "یو چن"(Yu Chen) پزشک و دانشمند مرکز سرطان "مموریال اسلون-کترینگ" و عضو برنامه بیماری‌زایی و سرطان شناسی انسان رهبری ‌شد و در آن تیم دکتر "چن"، این نوع سوم را زیرگروه "مشابه به سلول‌های بنیادی"(SCL) نامیدند زیرا برخی از ژن‌هایی که در این سلول‌ها روشن می‌شوند، یادآور ژن‌های موجود در سلول‌های بنیادی هستند.

دکتر "چن" و گروهش برای انجام این کشف، ۴۰ مدل مختلف سرطان پروستات مشتق شده از بیماران را مورد بررسی قرار دادند.

دکتر "چن" می‌گوید: ما نمی‌دانستیم که آیا قرار است زیرگروه‌های دیگری پیدا کنیم یا خیر. این زمینه‌ای است که سالها توسط بسیاری از محققین مورد مطالعه قرار گرفته و بنابراین ما از یافتن زیرگروهی ناشناخته که تعداد نسبتاً زیادی از بیماران مبتلا به آن هستند خوشحال و متعجب شدیم.

یکی از دلایلی که این زیرگروه تاکنون توسط محققان یافت نشده می‌تواند عدم وجود مدل‌های آزمایشگاهی خوب برای مطالعه این نوع سرطان باشد.

دکتر "چن" توضیح می‌دهد: تکثیر سرطان پروستات در آزمایشگاه به طور خاصی دشوار است. در حالی که صدها رده سلولی سرطان پوست و سرطان ریه وجود دارد، اما تنها سه یا چهار رده سلولی کارآمد از سرطان پروستات وجود دارد.

برای حل این مشکل، محققان به فناوری جدیدی به نام ارگانوئیدها روی آوردند. ارگانوئیدها ساختارهای اندام مانندی هستند که در آزمایشگاه از بخش‌هایی از تومور بیمار رشد می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای مطالعه ژنتیک و بیوشیمی تومور استفاده کرد.

علاوه بر این، محققان از "پیوند بیگانه"(xenografts)‌ مشتق شده از بیماران که تومورهایی هستند که از بیمار برداشته شده و در بدن موش رشد داده می‌شوند برای مجموعه‌ای از  ۴۰ مدل مختلف از سرطان پروستات استفاده کردند.

با در دست داشتن این ارگانوئیدهای مشتق شده از بیمار، آن‌ها می‌توانند تعیین کنند که کدام ژن در سلول‌ها روشن یا خاموش می‌شود. این اطلاعات توسط دانشمندان برای تعیین اینکه آیا زیرگروه جدیدی از سرطان پروستات وجود دارد یا خیر، استفاده شد.

در مرحله بعد، آن‌ها به دنبال این بودند که ببینند آیا زیرگروه "مشابه سلول‌های بنیادی" در یک بانک زیستی متشکل از ۳۶۶ تومور سرطان پروستات قابل مشاهده است یا خیر. آنها این زیر گروه را در بانک زیستی یافتند. در واقع باید گفت که این نوع از سرطان پروستات، بعد از نوع حساس به آندروژن، دومین گروه شایع سرطان بود.

اطلاع از محرک‌های مولکولی این نوعِ رایج سرطان پروستات، راه را برای رویکردهایی که می‌توانند این محرک‌ها را با دارو هدف قرار دهند، باز می‌کند.

امکانات درمانی جدید

دکتر "چن" توضیح می‌دهد: در ۸۰ سال گذشته، پایه و اساس درمان سرطان پروستات، درمان محرومیت از هورمون بوده است و زمانی که بیمار در برابر محرومیت آنتی‌ژن مقاوم شود، این بیماری به یک بیماری کشنده جهانی تبدیل می‌شود.

اینجاست که یافته‌های جدید می‌تواند به بهبود گزینه‌های درمانی کمک کند. دانشمندان دریافتند که در حال حاضر داروهای آزمایشی وجود دارد که می‌تواند رشد زیرگروه "مشابه سلول بنیادی"‌ را در مدل‌های آزمایشگاهی و حیوانی متوقف کند. آن‌ها در حال حاضر با چندین شرکت کار می‌کنند تا یک آزمایش بالینی برای داروهای خود روی افراد مبتلا به این زیرگروه سرطان پروستات انجام دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.