گفتگوی تلفنی اردوغان با پوتین و زلنسکی

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در ادامه تلاش‌ها برای دخالت دادن خود در بحران جنگ اوکراین، بامداد سه‌شنبه به‌صورت تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراینی گفتگو کرد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه با صدور بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی اردوغان با زلنسکی،‌گفت: «در این تماس به آخرین تحولات در جنگ اوکراین و روسیه پرداخته شد. اردوغان تصریح کرد که ترکیه تاکنون تمام تلاش خود را برای ادامه مذاکرات بین اوکراین و روسیه به کار گرفته است و از این پس آماده ارائه هرگونه کمک مورد نیاز از جمله میانجی‌گری است».

در این بیانیه آمده است: «اردوغان تاکید کرد که به پروژه ایجاد گذرگاه امن برای صادرات محصولات کشاورزی اوکراین از طریق دریا اهمیت ویژه‌ای می‌دهد».

بر این اساس، وی همچنین اظهار داشت: «ترکیه مشتاقانه منتظر پیوستن به مرکز کنترل که با مشارکت سازمان ملل متحد و همچنین احزاب تشکیل می‌شود و میزبانی این مرکز در استانبول، است».

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در بیانیه دیگری درباره تماس اردوغان و پوتین نوشت: «این تماس به روابط ترکیه و روسیه و همچنین مسائل منطقه‌ای به ویژه جنگ اوکراین و روسیه پرداخت».

در این بیانیه آمده است: «اردوغان به لزوم اقداماتی اشاره کرد که اثرات منفی جنگ را به حداقل برساند و با بازگرداندن هر چه سریعتر زمینه برای صلح بین روسیه و اوکراین، اعتماد ایجاد کند».

این بیانیه می‌افزاید: «اردوغان آمادگی ترکیه را در صورت موافقت اصولی دو طرف برای دیدار بین روسیه، اوکراین و سازمان ملل در استانبول و ایفای نقش در مکانیسم نظارتی احتمالی اعلام کرد».

بر این اساس، اردوغان با توجه به تداوم حملات گروه تروریستی «پ.ک.ک» علیه ترکیه و غیرنظامیان سوری، گفت: «منطقه امن در فاصله ۳۰کیلومتری از مرز ترکیه آنطور که در یادداشت تفاهم اکتبر ۲۰۱۹ آمده است، تاسیس نشد در صورتی که ایمن سازی این مناطق ضروری بود».

پیش از این نیز سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه با تاکید مجدد بر مخالفت آنکارا با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، گفته بود برای گسترش این ائتلاف، در نظر گرفتن نگرانی‌های امنیتی ترکیه ضروری است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.