دیپلمات ارشد انگلیس ایران را تهدید کرد

استفنی القاق روز چهارشنبه با انتشار پیامی در توئیتر  اعلام کرد که که با " فیلیپه اره‌را" مذاکره کننده ارشد فرانسه درباره ایران و برجام دیدار و گفت‌وگو کرده است. وی مدعی شد ، پیش‌نویس توافقی که مارس گذشته در وین حاصل شد «اکنون می‌تواند امضاء شود»

این دیپلمات ارشد انگلیسی ادعا کرد که این توافق، هنگامی که ایران به توسعه فناوری‌های هسته‌ای خود ادامه می دهد، «نمی‌تواند برای همیشه روی میز بماند.»

وی درباره نتیجه مذاکراتش با طرف فرانسوی هم نوشت که دو طرف درباره «مقابله با استفاده و اشاعه تسلیحات با فناوری پیشرفته توسط ایران، مقابله با فعالیت های بدخواهانه ایران در منطقه توسط سپاه و نیروهای نیابتی و حمایت از شرکای خلیج فارس» توافق کردند.

این مقام انگلیسی بدون اشاره به نقض مکرر برجام توسط کشورش و سایر طرف‌های اروپایی که این توافق را به یک پوسته خالی تبدیل کرده‌اند ادعا کرد که ایران با ساخت ذخایر اورانیوم غنی شده ۲۰ و ۶۰ درصدی و بهره برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ بازگشت به برجام را «بی ارزش» می‌کند.

القاق دیروز هم در اقدامی تحریک آمیز از رایزنی با نمایندگان ارشد رژیم صهیونیستی درباره توافق هسته ای ایران خبر داد.

وی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که به مدت دو روز مذاکرات فشرده‌ه ای را با دیپلمات‌های رژیم اسرائیل داشته است. وی افزود در این جلسات دو طرف یادداشت‌ها را درباره برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران مقایسه کردند.

به گفته وی در این جلسه جاشوا زارکا معاون مدیرکل وزارت خارجه، الون بار مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و ایال هولاتا مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی حضور داشتند.

رژیم صهیونیستی که اساسا بقای خود را در بستر تنش‌آفرینی در منطقه مشاهده می‌کند، در  مذاکرات وین نیز هیاتی دیپلماتیک مشابهی را برای تحریک کشورهای مذاکره کننده و اخلال در روند گفت‌وگوها به اتریش اعزام کرد.

اواخر بهمن ۱۴۰۰ هیاتی به سرپرستی جاشوا زارکا راهی وین شد  تا علاوه بر دیدار با هیات‌های مذاکره کننده با مدیرکل آژانس انرژی اتمی نیز ملاقات کند. 

یک منبع اگاه هنگامی که دور جدید مذاکرات وین از سرگرفته شد، در گفت‌وگو با ایرنا از هماهنگی سه کشور اروپایی عضو برجام با رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین خبر داد و گفت که سفرها و مذاکرات مستمری میان دو طرف برای اخلال در روند گفت‌وگوها و به نتیجه نرسیدن توافقات و تعهدات متقابل ۲۰۱۵ تشکیل شده است.

به گفته وی، مهمترین محور مشترک آنها، نگرانی از پررنگ شدن نقش ایران در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است که موجب تضعیف حضور رژیم صهیونیستی از یک طرف و کاهش منافع اقتصادی این سه کشور اروپایی از جهت تجارت و فروش سلاح است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

آمریکا مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

 دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.