هشدار وزارت برق عراق / صادرات گاز ایران به عراق متوقف می‌شود

 

سخنگوی وزارت برق عراق در گفت‌وگو با پایگاه «بغداد الیوم»‌ گفت: «قطع شدن گاز ایران، بر روی عراق تأثیر خواهد گذاشت زیرا برق کشور تا حدود ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ مگاوات متکی به گاز ایران است و توقف گاز به معنای توقف یک سوم شبکه برق کشور خواهد بود».

احمد موسی اضافه کرد: «وزارتخانه روی توافق امنیت غذایی برای حمایت‌های فوق‌العاده حساب کرده بود چراکه بخشی از آن به پرداخت بدهی‌ها اختصاص یافته بود. دولت و پارلمان به دنبال جایگزینی برای پرداخت این مبالغ هستند».

این اظهارات در حالی بیان شده است که رسانه‌های عراقی، امروز (چهارشنبه)، خبر دادند یک مقام وزارت نفت ایران، روز سه‌شنبه، به عراق سفر کرده و با «عادل کریم» وزیر برق این کشور در مقر وزارت‌ برق درباره پرداخت بدهی‌های ایران رایزنی کرده است.

وزارت برق عراق در بیانیه خود در ارتباط با این دیدار به پافشاری دولت این کشور بر حل مسئله پرداخت بدهی‌های گازی به ایران اشاره کرد و گفت که تلاش‌ دولت عراق، پارلمان این کشور و دستگاه‌های ذیربط برای ایجاد روشی تضمین‌کننده به منظور پرداخت بدهی‌های ایران ادامه دارد.

وزیر برق در این دیدار تأکید کرد که هر دو کشور شرایط اضطراری‌ طرف مقابل را در نظر دارند و همانطور که طرف ایرانی علل تأخیر وزارت برق عراق در پرداخت بدهی‌های سال ۲۰۲۰ در پی عدم تصویب کلیات بودجه را درک می‌کند، بغداد نیز وضعیت موجود ایران و نیاز مبرم این کشور به برق به‌ویژه در شرایط تحریم را در نظر می‌گیرد.

این سفر پس از آن صورت گرفت که وزیر برق عراق اخیرا خبر داد بغداد تا پایان ماه جاری میلادی بدهی‌های ایران را پرداخت می‌کند.

عادل کریم در این خصوص اظهار داشت: «با دولت بر سر پرداخت بدهی‌های طرف ایرانی توافق کردیم. من به ایران سفر کردم و با وزیر نفت ایران توافق کردیم که بدهی‌ها پیش از پایان این ماه (ماه جاری میلادی) پرداخت شود. تابستان امسال به علت اقدامات اتخاذشده و تعمیراتی که با مدیران کل شرکت‌ها انجام دادیم، بهتر از تابستان گذشته خواهد بود.»

پیشتر، احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق گفته بود که میزان دقیق بدهی برقی این کشور به ایران معادل ۱ میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار است.

چندی پیش وزیر برق عراق به ایران سفر کرده بود و با «جواد اوجی» وزیر نفت جمهوری‌ اسلامی ایران درباره ازسرگرفته شدن صادرات گاز ایران به عراق به توافق رسیده بود.

پیش از این سفر، خبرگزاری رسمی دولت عراق (واع) به نقل از  سخنگوی وزارت برق این کشور خبر داده بود: «مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور، دستوراتی برای رسیدگی به پرونده برق صادر کرده و به این وزارتخانه و شورای انرژی وزیران دستور داده است تا پرونده گاز مربوط به طرف ایرانی را حل کند.»

سخنگوی وزارت برق عراق با اشاره به اینکه صادرات گاز ایران به مناطق مرکزی این کشور به ۱۳۳ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و این رقم پاسخگوی نیاز زمان‌های اوج مصرف در عراق نیست، اضافه کرده بود: «نشست‌های دوره‌ای با طرف ایرانی برای حل موضوع گاز پس از پرداخت هزینه (آن) انجام می شود.»

احمد موسی همچنین بر لزوم پایبندی طرف‌های عراقی و ایرانی به مفاد قرارداد امضاء شده به‌ویژه پس از تصمیم هیأت وزیران مبنی بر پرداخت کامل بدهی گازی از طریق صندوق اعتباری در بانک تجارت عراق (TBI) تاکید کرده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.