سفیر ملکه انگلیس دلسوز آبادان و سقوط متروپل شد!

سفیر انگلیس در تهران در پی حادثه متروپل در آبادان در توئیتی از طرف مردم این کشور به مردم آبادان و آسیب دیدگان این حادثه تسلیت گفت که واکنش کاربران ایرانی را به همراه داشت.

پس از حادثه تلخ فروریختن ساختمان متروپل در شهر آبادان، «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران در توئیتی نوشت: از طرف مردم انگلیس به مردم آبادان، به ویژه آسیب دیدگان حادثه ساختمان متروپل، صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم.

سفیر ملکه انگلیس دلسوز آبادان و سقوط متروپل شد! | واکنش کاربران ایرانی

این توئیت سفیر انگلیس با واکنش کاربران در توئیتر مواجه شد. عده‌ای به جنایات انگلیس علیه مردم ایران اشاره کردند و بعضی هم خواستار توقف تحریم‌ها علیه مردم ایران شدند. برخی هم به تجهیز صدام در دوران جنگ هشت ساله پرداختند.

 

کاربری در این زمینه می‌نویسد: «ممنون از تسلیت‌تان. نمی‌خواهم تاریخ جنایات انگلیس علیه مردم ایران را یادآوری کنم. برای آینده می‌گویم اگر در همدردی با مردم ایران صداقت دارید، از تحریم مردم ایران دست بردارید. همین.»

کاربر دیگری هم می‌افزاید: «بابت اشغال، قحطی و نسل‌کشی ده‌ میلیون نفری در ایران چی؟ نزدیک به نیمی از هموطنان ما توسط شما کشته شدن!»

همچنین در اکوایران ببینید : سایه برج های ترسناک بر شهر

«تسلیت‌تان نه قابل قبول است، نه قابل باور.»، «دلسوزی روباه برای غم یک شیر... مکری‌است که در آن همه اسرار عیان است.» «۱- به وسیله ایجاد قحطی و تحریم غذایی توسط انگلستان در سال‌های ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ بیش از ۲۵درصد و تا ۴۰ درصد جمعیت ایران قتل عام شدند ۲- بمباران آبادان در سوم شهریور ۱۳۲۰ توسط نیروی انگلستان و غارت کردن شهر آبادان ۳- غارت نفت ایران به مدت ۶۰ سال با بازپرداخت تنها ۱۶ درصد از سود سالیانه.» از دیگر واکنش‌ها به این توئیت سفیر انگلیس است.

کاربر دیگری هم می‌نویسد: «ما را حاجتی به دعای شیطان نیست، نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم.»

کاربری هم می‌افزاید: «به خاطر کشته‌های قحطی صد سال پیش و باسیل وبایی که ریختید تو چاه آب و جمعیت کثیری از ایرانیان رو کشتید چی؟ شما وحشیای خونخوار لازم نکرده تسلیت بگید. خودتون عامل بسیاری از کشتارها هستید.»

 شخص دیگری در واکنش به این توئیت می‌نویسد: «بهتره اول بابت نسل کشی ۱۰ میلیون ایرانی توسط انگلیس عذرخواهی کنید.»

کاربر دیگری هم خاطرنشان کرده است: «تاریخ ما پر از خیانت‌ها و خنجر زدن‌های شماست. باور نمی‌کنم تسلیت گفتن تون صمیمانه باشه، الان دقیقا دارم این صفحه از کتاب رو که مربوط به شماست، می‌خونم.»

و اما کاربر دیگری در توئیتر می‌نویسد: «خیلی جالب شد که سفیر اَنگلِ‌ستان که دست شیطان را از پشت بسته و روباه در مکتبش درس کلاهبرداری و عوامفریبی می‌آموزد ودر یک جنگ غرب وحشی با غرب وحشی (جنگ اول جهانی) نیمی از جمعیت کشور ما را کشتند به ما تسلیت می‌گوید ...گربه شد عابد و زاهد و مسلمانا»

کاربر دیگری هم به حمایت‌های انگلیس از صدام در دوران جنگ هشت ساله اشاره و عنوان کرده است: «آبادانی‌های کشته شده با بمب‌های انگلیسی در جنگ ایران و عراق ده‌ها برابر کشته‌های ریزش این ساختمان است. شما باید بابت کمک به صدام و ارتکاب چنین جنایتی عذرخواهی کنید و شرمنده باشید.» و فرد دیگری هم افزود: «اون موقع که بمب می‌دادید صدام می‌ریخت رو سر مردم آبادان هم تسلیت میگفتی؟؟؟»

کاربر دیگری هم نوشته است: «از طرف مردم آبادان به استعمارگران انگلیسی خاطرات جنایت شما در حق مردم آبادان را فراموش نمی‌کنیم. به کتاب، کار کار انگلیسی‌ها است، نوشته جک استراو، وزیر خارجه قبلی‌تان مراجعه کنید.»

شخص دیگری هم در حساب کاربری خود در توئیتر می‌افزاید: «صدها سال جنایت و خباثت در حق مردم ایران، انگلیس را به "روباه پیر" در میان افکار عمومی تبدیل کرده! علی‌الحساب تحریم‌ها را بردارید، همدردی توییتری پیش‌کش...»ک

سفیر ملکه انگلیس دلسوز آبادان و سقوط متروپل شد! | واکنش کاربران ایرانی

علاوه بر این موارد باید به حضور انگلیسی‌ها در آبادان و احداث پالایشگاه این شهر اشاره کرد. در همین خصوص نیز «خسرو معتضد» تاریخ‌نگار در گفت‌وگویی با خبرگزاری شانا به احداث پالایشگاه آبادان اشاره کرده و می‌گوید: خبرنگار یک روزنامه آلمانی وقتی در آن دوران به ایران مسافرت می‌کند، درباره مشاهداتش از جنوب کشور نوشته است: «وقتی به اهواز رفتم، وضعیت بهداشتی خوبی نداشت و مسافرخانه‌ها پر از شپش بود»؛ بازهم باید بگویم که متاسفانه حتی ما یک هتل در آن زمان نداشتیم مثلا وقتی ملکه مصر به ایران سفر کرد به باشگاه راه آهن رفت و شب را در آنجا گذراند، همراهان او نیز تا صبح در واگن‌های قطار لرزیدند. پس از راه اندازی خدمات رفاهی در آبادان، استفاده از باشگاه‌های آبادان هم تنها به افراد مهم اختصاص داشت و اگر کسی غیر از انگلیسی‌ها می‌خواست از امکانات استفاده کند باید یا نامه داشت و یا آدم مهمی بود. اینها مشاهدات همین خبرنگار آلمانی است. او اضافه می‌کند: «زمانی که به مهمانسراهای آبادان می‌رفتی، سوپ عالی و غذاهای خوشمزه، رادیو، زمین بازی و صفحه گرامافون در اختیارت قرار می گرفت؛ روزنامه های یک هفته پیش لندن با کشتی به آنجا می آمد و پذیرایی عالی بود و ...». نفت ایران ثروتی عظیم بود و انگلیسی‌ها باور نمی‌کردند که شاهان قاجار اینقدر ساده لوحانه این ثروت عظیم را در اختیار آنها قرار داده باشند؛ اما عاقبت وقتی ملت ایران بیدار شد و کارشناسان انگلیسی را بیرون کرد، انگلیسی‌ها مستاصل و درمانده شده بودند و برخی از آنها پس از ملی شدن نفت با اشک از کشور خارج شدند.نفت ارزان و ناتمام ایران انگلیسی ها را حیرت زده  و رجال ایران را فاسد می‌کرد...

وی می‌افزاید: انگلیسی‌ها در آبادان ٥٠ باشگاه رفاهی و ورزشی از جمله باشگاه های دوچرخه سواری، گلف، قایقرانی و ... ایجاد کردند. اما آنها ایرانی‌ها را به حساب نمی‌آوردند و حتی به پزشکان ایرانی که با بورس شرکت نفت ادامه تحصیل می دادند، اجازه استفاده از این امکانات را نمی دادند که یکی از دلایل ملی شدن صنعت نفت در سال های بعدی، همین گزارش پزشکان ایرانی از تبعیض ها به مقامات بالاتر بوده است. 

کاربر دیگری هم در توئیتر در واکنش به توئیت سفیر انگلیس می‌نویسد: «کاش یک‌بار از طرف ملکه انگلیس، بابت جنایاتی که ارتش‌تان طی قرن‌ها در مناطق جنوبی ایران خصوصا خرمشهر و آبادان مرتکب شد، عذرخواهی می‌کردی.»

شخص دیگری هم این‌گونه نوشته است: «سفیر بریتانیای صغیر! ملت ایران را حتی در زمینه غذا و دارو تحریم کردید و زیر همه تعهدات برجامی زدید. این جنایت را علاوه کنید به حمایت از گروه‌های تروریستی، رژیم متجاوز صدام، اشغال ایران و کاشتن حاکمان منفور پهلوی برای ۵۷ سال، و همه قراردادهای استعماری!»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.