گمانه زنی ها درباره گفتگوی  رؤسای جمهور آمریکا و چین

خبرگزاری رویترز گزارش داد، سالیوان در مسیر نخستین سفر آسیایی بایدن که از کره جنوبی آغاز می شود، در هواپیمای ریاست جمهوری گفت: اگر رئیس جمهوری در هفته های آتی با شی مذاکره کند، شگفت زده نخواهم شد.

 سالیوان افزوده که در تماس روز چهارشنبه با یانگ جی چی مشاور بلندپایه شی در امور سیاست خارجی، آشکارا در باره نگرانی های واشنگتن از فعالیت های هسته ای و موشکی کره شمالی، سخن گفته و آنها را به نفع چین ندانسته است.  

قرار است موضوع اصلی دیدار بایدن با یون ساک یئول رئیس جمهوری تازه کره جنوبی پس از ورود به سئول در جمعه شب (به وقت محلی)، مسائل مرتبط با کره شمالی باشد.

مشاور امنیت ملی آمریکا که به همراه بایدن به شرق آسیا سفر می کند، در باره تمایل پیونگ یانگ به برگزاری دیدار دوجانبه بین بایدن و کیم، گفت که واشنگتن هیچ نشانه ای مبنی بر علاقه کره شمالی به برگزاری چنین نشستی، ندیده است.

سالیوان گفت کره شمالی هیچ نشانه ای از تمایل خود به مشارکت در دیپلماسی معنادار یا سازنده با آمریکا بروز نداده است.

بایدن روز یکشنبه به ژاپن سفر خواهد کرد تا با رهبران استرالیا، هند و ژاپن دیدار کند.

سخنگوی کاخ سفید پیش از این اعلام کرد که کره شمالی ممکن است همزمان با سفر رئیس جمهوری آمریکا به شرق آسیا یک آزمایش موشکی انجام دهد.

وی افزود: بایدن همچنین در حال بررسی سفر به منطقه غیرنظامی کره است، اما تصمیم نهایی  در این زمینه گرفته نشده است.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از مقامات آگاه آمریکایی گزارش داده است: کره شمالی ممکن است در چهار روز آینده همزمان با دیدار بایدن با رهبران کره جنوبی و ژاپن، یک موشک بالستیک قاره پیما آزمایش کند. ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده بر اساس تصاویر ماهواره ای از فعالیت در یک سایت پرتاب در نزدیکی پیونگ یانگ است.

کره شمالی از ابتدای سال میلادی تاکنون دست کم ۱۶ موشک آزمایش کرده است.

ابراز عدم تمایل کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات آمریکا از سوی کاخ سفید، در حالی است که رهبر کره شمالی دو بار با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری جمهوریخواه قبلی آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

دیدار نخست در سال ۲۰۱۸ در سنگاپور صورت گرفت که واشنگتن وعده تضمین هایی امنیتی در قبال خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره را داد. دیدار دوم کیم جونگ اون و ترامپ نیز در هانوی ویتنام برگزار شد اما این دیدارها به دلیل انتقادات کره شمالی از پایبند نبودن واشنگتن به وعده هایش بی نتیجه ماند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.