دیدار قریب الوقوع بایدن با بن سلمان

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گزارش داد، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قرار است ماه آینده میلادی برای نخستین بار با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به صورت حضوری دیدار کند.

به گزارش این شبکه تلویزیونی، مقامات دولت کاخ سفید در حال مذاکره با ریاض برای آماده سازی یک دیدار حضوری میان بایدن و بن سلمان در طول سفر ماه آینده بایدن به منطقه هستند.

این درحالیست که کاخ سفید و دفتر رسانه ای دولت سعودی تا کنون به درخواست های این رسانه درباره موضوع مذکور پاسخی نداده اند.

گفتنی است که کاخ سفید دیروز در بیانیه ای ادعا کرده بود که در دیدار «جیک سالیوان» با «خالد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» ضمن اشاره به تعهد واشنگتن به حمایت از ریاض، بر همکاری دیرینه دو کشور تاکید شده است!

دیدار دیروز مقامات آمریکایی و سعودی در حالی صورت گرفته بود که بنابر گزارش ها، اختلافات ریاض و واشنگتن به خصوص پس از آنکه عربستان با افزایش تولید نفت در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین مخالفت کرد، بیشتر شده است.

درگیری مسکو و کی‌یف باعث تیره‌تر شدن روابط آمریکا و عربستان سعودی شد. آمریکا از عربستان خواست برای جلوگیری از افزایش بهای جهانی نفت، تولید نفت را افزایش دهد، اما ریاض این درخواست بایدن را رد کرد.

نشانه‌های ناخرسندی طرف سعودی از آمریکا در اظهارات «ترکی الفیصل»، وزیر پیشین اطلاعات عربستان پدیدار گشت که در قالب یک کلیپ تصویری در شبکه‌های اجتماعی در سطحی گسترده انتشار یافت.

در کلیپ منتشر شده، ترکی الفیصل، «جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا را به خاطر پشت کردن به عربستان در پرونده‌های مختلف از جمله در جنگ یمن سرزنش کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.