عکس 2 نفر از قربانیان حادثه گروگان گیری ایلام

کارمند سابق اداره املاک بنیاد مستضعفان ایلام که با همکارانش دچار اختلاف شده بود با ورود به این اداره آنها را به گروگان گرفت و پس از تیراندازی و انفجار نارنجک موجب مرگ ۴نفر شد و به زندگی خود نیز پایان داد.

این مرد که مدت‌ها در اداره اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان ایلام کار می‌کرد به‌دنبال اختلاف با همکارانش از این موضوع ناراحت شده بود به‌دنبال فرصتی برای انتقام‌گیری از همکارانش بود.

این مرد از مدتی قبل یک اسلحه کلاشنیکف و چند نارنجک جنگی تهیه کرد و نقشه کشید تا همکاران سابقش را به گروگان بگیرد. ساعت ۹صبح دیروز(چهارشنبه) این مرد پس از اینکه بار دیگر نقشه‌ای را که کشیده بود مرور کرد خود را به محل کار سابقش در خیابان پاسداران رساند.

او درحالی‌که اسلحه و نارنجک‌ها را در یک کیسه برنج مخفی کرده بود از در ورودی اداره گذشت و وارد آنجا شد. همکارانش با دیدن او تعجب کردند و نمی‌دانستند برای چه کاری دوباره به اداره املاک آمده است.

چند لحظه از ورود این مرد نگذشته بود که او ناگهان اسلحه‌اش را از کیسه برنج بیرون کشید. او اسلحه را مسلح کرد و به طرف کارمندان گرفت و شروع به تهدید کرد. او برای ترساندن کارمندان چند گلوله شلیک و همه آنها را وادار کرد که به طبقه دوم ساختمان بروند.

انتقام‌گیری با نارنجک
همه از صحنه‌ای که شاهدش بودند شوکه شده بودند. مرد خشمگین فریاد می‌کشید و همکاران سابقش را تهدید می‌کرد تا اینکه یکباره به‌صورت رگباری شروع به تیراندازی کرد و در ادامه یکی از نارنجک‌هایی را که در اختیار داشت در آنجا منفجر کرد.

این حادثه در شرایطی رقم خورد که مأموران یگان ویژه و نیروهای رهایی گروگان پلیس در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه رسانده و آنجا را به محاصره کامل خود درآورده بودند.

بعد از تیراندازی و انفجار نارنجک سکوت عجیبی در ساختمان محل حادثه حکمفرما شده و به درستی معلوم نبود که در آنجا چه گذشته و چه کسانی صدمه دیده‌اند؛ مأموران ویژه همراه با سردار دلاور القاصی‌مهر، فرمانده انتظامی استان ایلام که خود نیز سلاح به‌دست گرفته بود قدم به داخل ساختمان گذاشتند.

گروگانگیری


خنثی‌سازی‌ نارنجک دوم
هنوز معلوم نبود که مرد گروگانگیر بعد از انفجار چه نقشه دیگری دارد. درحالی‌که تک تیراندازها از پشت‌بام ساختمان‌های مجاور محل حادثه را به دقت زیرنظر گرفته بودند، مأموران با احتیاط زیادی وارد آنجا شدند.

در این لحظات بود که ناگهان مرد گروگانگیر نارنجکی را به‌سوی مأموران پرتاب کرد که خوشبختانه با عکس‌العمل سریع یکی از ماموران به کسی آسیب نرسید.

خودکشی در محاصره پلیس
پرتاب دومین نارنجک توسط مرد گروگانگیر نشان می‌داد او ممکن است دست به هر کاری بزند. به همین دلیل مأموران با احتیاط بیشتری عملیات را ادامه دادند اما لحظاتی بعد از صدای شلیک یک گلوله دیگر خبری از مرد گروگانگیر به گوش نرسید و زمانی که مأموران از طریق پنجره بیرونی ساختمان توانستند وارد آنجا شوند معلوم شد که مرد گروگانگیر دست به‌خودکشی زده است.

آنجا بود که مشخص شد با پرتاب نارنجک از سوی وی ۳نفر از کارمندان که ۲نفر از آنها زن و سومین نفر مرد و فرزند معاون سیاسی سابق استانداری ایلام بود جان خود را از دست داده‌اند.
همچنین ۷نفر دیگر در این حادثه مجروح شده بودند که به مراکز درمانی منتقل و ۳نفر دیگر که در یکی از اتاق‌ها حبس شده بودند نیز آزاد شدند.

افزایش شمار قربانیان
درحالی‌که دقایقی بعد از پایان این گروگانگیری خونین با حضور بازپرس جنایی و مأموران ویژه تحقیقات در محل حادثه ادامه داشت، از بیمارستان خبر رسید که یکی از مجروحان حادثه که دچار جراحات شدیدی شده بود روی تخت بیمارستان جانش را از دست داده است.

به این ترتیب شمار قربانیان این حادثه با درنظر گرفتن مرد گروگانگیر به ۵نفر افزایش پیدا کرد.

تشکیل پرونده قضایی
به‌دنبال وقوع این حادثه، رئیس‌کل دادگستری استان ایلام جزئیات بیشتری از این حادثه را بازگو کرد و از تشکیل پرونده قضایی در این خصوص خبر داد. عمران علیمحمدی ‌گفت: فرد مهاجم که از کارمندان اداره اموال بنیاد مستضعفان استان بود با انگیزه شخصی و با ۲قبضه نارنجک و یک قبضه سلاح گرم که در کیسه برنج پنهان کرده بود، وارد اداره اموال بنیاد مستضعفان شد.
علیمحمدی ادامه داد: این فرد با شلیک گلوله کارمندان را به طبقه دوم اداره هدایت و یک نارنجک را داخل محوطه پرتاب کرد. این انفجار منجر به فوت ۳نفر از کارمندان در محل حادثه و یک نفر در بیمارستان شد و در نهایت فرد مهاجم با شلیک اسلحه، خود را از پای درآورد.
همچنین سردار دلاور القاصی‌مهر، فرمانده انتظامی استان ایلام که از همان لحظات اولیه در محل حادثه حضور داشت درباره انگیزه این مرد از گروگانگیری گفت: این فرد به دلایل مشکلات شخصی وارد این اداره شده و اقدام به گروگانگیری و در نهایت تیراندازی به‌سمت عوامل این اداره کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.