خبر مهم روسیه از اوکراین/ ماریوپل سقوط کرد؟

خبرگزاری رویترز گزارش داد، این در حالیست که فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو به طور رسمی درخواستی را ارائه داده‌اند و این امر موجب گسترش این ائتلاف (ناتو) خواهد شد؛ اقدامی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه آن را دلیل و انگیزه اصلی خویش جهت آغاز "عملیات ویژه نظامی" در اوکراین قلمداد کرده بود.

وزارت دفاع روسیه گفت که تسلیم شدن ۶۹۴ نیروی اوکراینی دیگر به این معناست که در مجموع ۹۵۹ فرد اکنون سلاح‌های خود را در این مجتمع فولاد بر زمین گذاشته‌اند.

اما این در حالیست که وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده تاکنون فقط حدود ۲۵۰ اوکراینی این مجمتع را ترک کرده‌اند؛ همچنین این وزارتخانه هنوز اظهار نظری درخصوص بیانیه وزارت دفاع روسیه انجام نداده است.

رهبر جدایی طلبان طرفدار روسیه که کنترل این منطقه را در دست دارد، گفت: «فرماندهان اصلی داخل این مجمتع فولاد هنوز تسلیم نشده‌اند و این کارخانه را هنوز ترک نکرده‌اند.»

کی‌یف و مسکو روز سه‌شنبه گفتند که حدود ۲۵۰ تن این مجتمع را ترک کرده‌اند؛ رقمی که اطلاعات چندانی درخصوص افراد دیگری که گمان می‌رود داخل این کارخانه هستند، نمی‌دهد. اوکراین اعلام کرده تا زمانی که عملیات خارج‌سازی و نجات همه آن‌ها به پایان نرسد، فاش نخواهد کرد که چه تعداد نیرو در آن‌جا بوده است.

اولین مرحله تخلیه شامگاه دوشنبه و ساعاتی پس از آن انجام شد که روسیه گفت با تخلیه سربازان اوکراینی مجروح به یک مجتمع درمانی موافقت کرده است.

مشخص نیست چه تعداد نیرو در این مجتمع فولاد شهر ماریوپل باقی مانده‌ است. اما با این حال ارتش اوکراین اعلام کرد که تلاش‌ها برای تخلیه افرادی که هنوز داخل آنجا هستند، در جریان است.

از طرف دیگر، یک مقام ارشد نظامی اوکراین گفت امیدوار است که بتواند نیروهای اوکراینی خارج شده از ماریوپل را با اسرای روسی مبادله کند اما یک قانونگذار روسی خواستار "عدالت" در این خصوص شد.

سفرای فنلاند و سوئد امروز (چهارشنبه) درخواست‌های عضویت دو کشور در ناتو را به ینس استولتنبرگ، دبیرکل این ائتلاف نظامی تحویل دادند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو پس از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو مجبور به اتخاذ "تدابیر جبرانی" خواهد شد و هیچکس از این اقدامات سودی نخواهد برد.

تصویب عضویت فنلاند در پارلمان این کشور در حالیست که روسیه که ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با فنلاند دارد، عضویت این کشور در ناتو را یک "اشتباه" خواند و گفت که این اقدام به روابط دوجانبه مسکو و هلسینکی آسیب خواهد زد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.