جزئیات رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان با همتایان خود از جمهوری‌آذربایجان و یونان

وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه در تماس تلفنی با «نیکوس دندیاس» وزیر خارجه یونان، در مورد برخی موضوعات مناسبات دوجانبه و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات برای رفع تحریم ها بحث و رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفتگو با اشاره به ظرفیت‌های فراوان دو کشور برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بر ضرورت مصون سازی روابط دیرینه دو طرف از اثرگذاری برخی کنشگران ثالث تأکید نمود.

امیرعبداللهیان آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها را با همتای یونانی خود مورد گفتگو قرار داده و بر عزم جمهوری اسلامی ایران جهت دستیابی به توافقی خوب و پایدار تأکید کرد.

در این تماس تلفنی وزیر خارجه یونان نیز ضمن تأکید بر اهمیت روابط میان دو کشور، تداوم تماس‌ میان مقام‌های ارشد ایران و یونان را مورد تاکید قرار داد.

طرفین با اشاره به روابط تاریخی دو کشور بر اهمیت گسترش مناسبات آتن و تهران و تداوم همکاری ها در مجامع بین المللی تاکید کردند.

در ادامه و در تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان و جیحون بایرام‌اف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، طرفین در خصوص توسعه همکاری‌ها در حوزه های مختلف روابط دو کشور گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس، ماموریت مشترک وزارت خارجه های دو طرف در توسعه مناسبات سیاسی را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به ملاقات سال گذشته روسای جمهور دو کشور تصریح کرد توافقات مهمی در سطح روسای جمهور صورت گرفته است که اجرای کامل آن در دستور کار مشترک تهران و باکو قرار دارد.

وزیر امورخارجه برگزاری موفق کمیسیون مشترک اقتصادی در باکو را از جمله پیشرفتهای مهم اخیر در توسعه مناسبات دوجانبه عنوان کرد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی به برگزاری مجمع پارلمان های اکو در جمهوری آذربایجان پرداخت و ابراز امیدواری کرد اجلاس پیش رو موجب ارتقاء بیش از پیش سازمان همکاری اقتصادی (اکو) شود.

جیحون بایرام‌اف نیز با اشاره به لزوم توسعه مناسبات فیمابین و اعلام آمادگی برای تداوم سفرهای دیپلماتیک و تقویت مناسبات سیاسی در سطوح مختلف، بر روابط نزدیک و خدشه ناپذیر دو کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به توافقات دو رییس جمهور ، حضور شرکتهای ایرانی در بازسازی قره باغ را گام مهمی در این فرایند دانست.
طرفین در این تماس تلفنی بر اهمیت تداوم رایزنی و همکاری های منطقه ای و بین المللی و دور نگهداشتن روابط از توطئه دشمنان دو ملت و دو کشور تاکید کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.