ناگفته‌های همسر معاون اول رئیس جمهوری اسبق از هدایای دولتمردان جهان/ارث مادری خرج موزه شد

باغ فردوس شمیران صاحب موزه‌ای شده که بازدید از آن سفر به دل تاریخ و فرهنگ کشورها و بخشی از آداب و رسوم آنهاست. موزه دکتر حبیبی، میزبان گردشگرانی است که می‌خواهند یادگاری های خاص را ببینند.

«با فرسوده شدن ساختمان بنیاد فرهنگی امیرکبیر در خیابان اجاره‌دار، تصمیم بر این شد تا موزه دکتر حبیبی به باغ فردوس شمیران منتقل شود.» این را «شفیقه رهیده» همسر زنده‌یاد «حسن حبیبی» می‌گوید. موزه دکتر حبیبی از سال ۱۳۷۶ در خیابان اجاره‌دار در منطقه ۷ دایر شده‌بود.

«رهیده» علت جابه‌جایی موزه از خیابان اجاره‌دار به ساختمانی در باغ موزه شمیران را این‌طور توضیح می‌دهد: «آن ساختمان در خیابان اجاره‌دار واقع شده‌بود. محله‌ای که از زیر آن یک رشته قنات رد می‌شد. در طول سال‌ها باعث شد تا ساختمان شکاف بردارد. متاسفانه تابلوهای ارزشمند به دلیل رطوبت لطمه خورد و به دست مرمت سپرده شد. برای حفظ آثار قرار شد شهرداری ملکی را در اختیار ما بگذارد که با توجه به نظر شورای شهر، ساختمانی در محله باغ فردوس شمیران انتخاب شد.»

عکس | ناگفته‌های همسر معاون اول رئیس جمهوری اسبق از هدایا دولتمردان جهان | ارث مادری خرج موزه شد

 

ارث مادری خرج موزه شد

مراحل تکمیل ساختمان موزه در باغ فردوس شمیران بیش از یک سال پیش شروع شد و با توجه به روزگار کرونا با تاخیر و به کندی پیش رفت.

رهیده ادامه می‌دهد: «موزه دکتر حبیبی از همان اول با هزینه شخصی راه‌اندازی شد؛ با ارث مادری. از این رو هزینه اداره و مدیریت آن هم بر عهده خود ماست. برای جابه‌جایی موزه ۲سال دنبال ملک مناسب برای موزه می‌گشتیم تا اینکه شهرداری ساختمانی در باغ فردوس شمیران را پیشنهاد داد. دکتر حبیبی تمام اموال و یادگاری‌هایش را به مردم ایران هدیه کرد.»

 

ساختمان موزه در باغ فردوس، از ساختمان‌های قدیمی و درست همسایه موزه سینماست. «ساختمان تجهیزات مناسب برای موزه را نداشت. برای تجهیز ساختمان طوری که بتوان آثار موزه را نگهداری کرد و به نمایش گذاشت، هزینه کردیم و زمان‌بر هم شد. چیدمان موزه حدود ۶ ماه طول کشید.»

عکس | ناگفته‌های همسر معاون اول رئیس جمهوری اسبق از هدایا دولتمردان جهان | ارث مادری خرج موزه شد

آشنایی با آداب و رسوم ملل

در این مجموعه آثار ارزشمندی از کتاب‌ها و نسخ خطی و نیز هدیه‌هایی که زنده‌یاد دکتر حسن حبیبی در طول ۳دوره معاون اول رئیس جمهوری از دولتمردان دیگر کشورها دریافت کرده، به نمایش گذاشته شده‌است. گویی که بازدید از موزه، سفر به دل تاریخ و فرهنگ کشورها و بخشی از آداب و رسوم آنهاست و برای بازدیدکنندگان جذابیت خاصی دارد. مخاطب با تاریخ و فرهنگ کشورهای دیگر آشنا می‌شود. علاوه بر این، علاقه مرحوم حبیبی به فرش ایرانی، پارچه‌های قدیمی و قیمتی، کتاب‌ها، اسناد و نسخ خطی نیز این مجموعه را  دیدنی‌تر کرده است. اما این مجموعه در همین‌جا خلاصه نمی‌شود.

در موزه دکتر حبیبی کتاب‌های ارزشمندی وجود دارد و امکان مطالعه برای بازدیدکننده هم فراهم شده‌ است. میز مطالعه برای افراد علاقه‌مند به مطالعه و تورق کتاب‌ها در موزه هست.

رهیده ادامه می‌دهد: «۳۰هزار جلد کتاب موجود است. کتابخانه برای پژوهشگران و علاقه‌مندان جذاب و قابل استفاده است.» کتاب‌ها به زبان‌های فارسی، عربی و لاتین است. نسخ خطی، کتاب چاپ سنگی قباله‌، عقدنامه و اسناد هم موجود است.

سکه، مدال و تمبر

گنجینه موزه بخش‌های مختلفی شامل نقاشی، مجموعه خط، هنرهای دستی ایران، مجموعه سکه و مدال و تمبر دارد. هدایای فیدل کاسترو، فرش‌های نفیس و نسخ خطی ارزشمند، تابلوهای ایتالیایی، صندوق چوبی کنده‌کاری شده از بوسنی، جعبه موسیقی ساخت سوییس، صنایع‌ دستی اهدایی مقامات کشورهایی مثل هند، آفریقای جنوبی، ترکیه، ارمنستان و گرجستان را در این موزه در ویترین‌های مختلف خواهید دید.

هر بار تازه و جدید است

تعداد زیاد آثار موزه با مساحت موزه همخوانی ندارد. برای این منظور راهکاری اندیشیده شده و قرار است آثار به صورت دوره‌ای به نمایش درآیند. موزه بخش‌های مختلفی از جمله نمایش تابلوها، فرش‌ها، قرآن‌ها و کتب خطی، لباس‌ها و پارچه‌ها و ... دارد که هر چند ماه یکبار آثار ارزشمند با آثاری که در مخزن نگهداری می‌شود، جایگزین می‌شود و آثار جدید نمایش داده می‌شود. از این رو موزه دکتر حبیبی بارها و بارها قابلیت بازدید دارد و برای مخاطب با یک بار بازدید تکراری نمی‌شود. برای بازدید از این موزه به خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، باغ فردوس سر بزنید .

عکس | ناگفته‌های همسر معاون اول رئیس جمهوری اسبق از هدایا دولتمردان جهان | ارث مادری خرج موزه شد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.