وبگاه خبری آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» گزارش کرده است که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اواخر هفته گذشته به نمایندگان کنگره آمریکا تصریح کرده است که در صورت توافق در مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری‌ اسلامی ایران،  دولت بایدن مانع اجرای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه برای ساخت بخشی از زیرساخت هسته‌ای این کشور نخواهد شد.

در این گزارش آمده است که بلینکن در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای اولین بار آشکارا تأیید کرد که دولت بایدن در مسیر همکاری هسته‌ای ایران و روسیه قرار نخواهد گرفت.

«دارل عیسی» نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از وزیر خارجه ایالات متحده درخواست کرد تا تضمین دهد که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و روسیه تا زمانیکه مسکو به جنگ بی‌دلیل خود در اوکراین ادامه می‌دهد، برجای خود باقی خواهد ماند.

آنتونی بلینکن در پاسخ به سؤال این نماینده جمهوری‌خواه تصریح کرد که هرگونه تحریم‌هایی که بعنوان بخشی از توافق هسته‌ای جدید با ایران لغو شود، جدا از کمپین فشار فعلی ایالات متحده به روسیه است به این مفهوم که قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری میان تهران و مسکو همچنان مجوز اجرا خواهد داشت.

بلینکن در این خصوص توضیح داد: «اقداماتی که روسیه بر اساس توافق (برجام) انجام خواهد داد، در صورتیکه بازگشت به توافق صورت گیرد، ارتباطی به تحریم‌هایی ندارد که علیه روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین وضع شده است».

دولت بایدن بعنوان بخشی از مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و احیای برجام، متعهد شده است تا تحریم‌هایی را که تهران را از پرداخت حداقل ۱۰ میلیارد دلار برای ساخت رأکتور هسته‌ای در ایران منع می‌کند، لغو کند.

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره می‌گویند که این امتیازی که دولت بایدن برای ایران در نظر گرفته است، تلاش‌های جامعه بین‌المللی را برای منزوی کردن روسیه در واکنش به جنگ فعلی اوکراین، تضعیف خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، عیسی، در واکنش به گزارش واشنگتن فری بیکن در پی جلسه گزارش‌دهی بلینکن به کنگره، گفت: «دولت بایدن به قدری از توافق با ایران ناامید شده است که برای پرداختی ۱۰ میلیارد دلاری ایران به روسیه میانجیگری می‌کند و معافیت‌ تحریمی ایجاد می‌کند تا این اتفاق (توافق با ایران) رخ دهد».

واشنگتن‌ فری بیکن در بخشی از گزارش خود نوشت، اتکای دولت بایدن به روسیه برای انجام دیپلماسی با ایران، رهبران سیاست خارجی جمهوری‌خواه در کنگره را که مایلند مسکو را به دلیل «جنایات جنگی در اوکراین» به طور کامل از جامعه بین المللی کنار بگذارند، بسیار آزرده‌خاطر کرده است.

شرکت انرژی «روس اتم» روسیه، آماده ساخت چندین پروژه هسته‌ای برای ایران است که توسط دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده تحریم شده است. ایالات متحده اوایل سال جاری میلادی بعنوان بخشی از امتیازاتی که ایران را به بازگشت به توافق هسته‌ای جلب کند، معافیت تحریمی برای این پروژه‌ها ایجاد کرد.

در این گزارش در حالی در خصوص بازگشت ایران به توافق هسته‌ای سخن به میان آمده است که ایران هرگز این توافق را ترک نکرده است و این دونالد ترامپ بود که علی‌رغم پایبندی ایران به مفاد این توافق هسته‌ای، به صورت یکجانبه برجام را ترک کرد و تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد.

طبق این گزارش، وزارت خارجه آمریکا به وضوح اعلام کرده است که قصد ندارد بعنوان بخشی از برجام به سمت تحریم این پروژه‌ها پیش برود.

بر اساس این گزارش، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ماه مارس تصریح کرد: «ما قطعاً مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای که بخشی از ازسرگیری اجرای کامل برجام است، تحریم نخواهیم کرد».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.