تاثیرات پساکرونایی بر یادگیری، دقت و تمرکز کودکان

چرا بعد از کرونا فرزند من اینقدر پرخاشگر و عصبی شده؟ چرا بچه ها اینقدر منزوی و گوشه گیر شدند؟ چرا دیگه فرزندم نمیتونه مطالب رو زود یاد بگیره؟چرا دقت و تمرکزش اینقدر پایین اومده؟چرا دیگه دوست نداره با من و دوستاش حرف بزنه؟

این نشانه ها و علائم را در فرزندانمان جدی بگیریم

۱.در کودکان کمتر از پنج سال: مکیدن انگشت شست، شب ادراری، چسبیدن به والدین و جدا نشدن از آنها حتی زمان خواب، اختلالات خواب، از دست دادن اشتها، ترس از تاریکی، پسرفت در رفتار یا کناره گیری از تعامل و ارتباط با دیگران

۲.در کودکان بین ۵ تا ۱۰ سال: تحریک پذیری، پرخاشگری، وابستگی شدید به والدین، کابوس، اجتناب از مدرسه،دقت و تمرکز ضعیف و کناره گیری از فعالیت ها و جمع دوستان، بی انگیزگی

۳.در نوجوانان بین ۱۰ تا ۱۹ سال: بیش فعالی یا بی قراری، اختلالات خواب و خوردن، افزایش درگیری، شکایات فیزیکی، رفتار بزهکارانه، تمرکز ضعیف، بی انگیزگی نسبت به درس خواندن

COVID-۱۹ کم کم در حال رخت بربستن است اما تاثیراتش بر سلامت روانی و جسمی کودکان و نوجوانان هر روز سنگین تر میشود. بر اساس آخرین داده های موجود از یونیسف در سراسر جهان، بیش از ۱.۶ میلیارد کودک از کمبودها و نقص های آموزش و پرورش رنج می برند. اختلال در برنامه های روزمره، آموزش، تفریح، و همچنین نگرانی برای درآمد خانواده و سلامتی، باعث میشود بسیاری از بچه ها احساس ترس، عصبانیت و نگرانی نسبت به آینده داشته باشند. به عنوان مثال، یک نظرسنجی آنلاین در چین در اوایل سال ۲۰۲۰ در مورد وضعیت کودکان جهان انجام شد که مشخص میکند حدود یک سوم از پاسخ دهندگان احساس ترس یا اضطراب داشتند.

مشکلات روانی تشخیص داده شده، از جمله:

  • ADHD
  • اضطراب
  • اوتیسم
  • اختلال سلوک
  • افسردگی
  • اختلالات خوردن
  • کاهش ضریب هوشی
  • ترس ها و پرخاشگری

می توانند به طور قابل توجهی به سلامت، تحصیلات، نتایج زندگی و آینده کودکان و نوجوانان آسیب بزنند.

خانم دکتر مهناز استکی ، روانشناس کودک و مدیر بخش علمی درخت سپید در این باره معتقدند: "اگر به طور جدی در مورد این مشکلات اقدامی انجام نشود، عملکرد کودکان و نوجوانان در خانه، مدرسه و جامعه مختل خواهد شد. والدین باید برای شناسایی و مقابله با علائم اولیه مشکلات روانی در میان کودکان گام های لازم را بردارند چرا که آنها اولین کسانی هستند که متوجه تغییرات در احساسات یا رفتار فرزندشان می شوند. بچه ها را تشویق کنید تا در مورد احساسات خود صحبت کنند.

مداخله زودهنگام می تواند از پیامدهای سلامت روان درازمدت این بیماری همه گیر جلوگیری کند“.

تاثیرات پساکرونایی بر یادگیری،دقت و تمرکز

کودکانی که از نظر روانی سالم هستند، در خانه، مدرسه و جامعه خود به خوبی عمل می کنند و شانس بیشتری برای داشتن یک زندگی شاد و موفق دارند. برعکس، سلامت روان ضعیف در دوران کودکی میتواند به شدت بر نحوه یادگیری، رفتار یا کنترل احساسات کودکان و نوجوانان تاثیر بگذارد.

همه‌گیری COVID-19 مجموعه پیچیده‌ای از چالش‌ها و پیامدهای سلامت روانی را برای همه از جمله کودکان و نوجوانان به همراه داشت. غم و اندوه، ترس، عدم اطمینان، انزوای اجتماعی، افزایش زمان تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری و خستگی والدین بر سلامت روان کودکان و نوجوانان تاثیر منفی گذاشته است.

والدین در این دوره سرشار از حس عدم اطمینان و استرس بودند و آرام کردن اضطراب فرزندان برای والدین دشوار شده است. چالش‌های شغلی یا عاطفی والدین، تداخل در توانایی معمول آنها برای رسیدگی به نیازها و نگرانی‌های فرزندانشان باعث شده کمتر بتوانند برای بچه ها وقت بگذارند.

تاثیرات پساکرونایی بر یادگیری،دقت و تمرکز

کمک گرفتن از متخصصین حرفه ای و باتجربه یکی از موارد حیاتی در جهت کمک به رفع مشکلات کودکان و نوجوانان است. آقای دکتر سپهر صادقی ،متخصص نوروفیزیولوژی، موسس و ایده پرداز آکادمی بین المللی درخت سپید، در این باره می گوید: "تشخیص صحیح و به موقع مشکلات به وجود آمده پس از دوران قرنطینه کرونا از جمله تاثیرات نوروفیزیولوژی کرونا بر مغز و ماده خاکستری آن در کودکان و نوجوانان می تواند به رفع بسیاری از مشکلات یادگیری,کلامی,حرکتی،رفتاری و دقت و تمرکز آنها کمک کند“.

تاثیرات پساکرونایی بر یادگیری،دقت و تمرکز

به یاد داشته باشیم,تشخیص اشتباه ممکن است مسیر رشد و پیشرفت فرزندمان را مختل کند. متخصصین حرفه ای و باتجربه آکادمی بین المللی درخت سپید در حوزه های مختلف عصب شناسی,روان شناسی, مهارت های حرکتی, فیزیولوژی, هنری, آموزشی و زبان شناسی در دپارتمان ارزیابی این مجموعه با استفاده از بروزترین روش های ارزیابی دنیا در کنار کودکان و نوجوانان هستند تا در پیمودن مسیر رشدی درخشان, آنها را در رسیدن به آینده ای شاد و موفق همراهی کنند.یکی از ویژگی های منحصر به فرد آکادمی بین المللی درخت سپید بهره گیری از بروزترین تکنولوژی ها دنیا در جهت تقویت نوروپلاستیسیته و دقت و توجه مغز است که به صورت انحصاری در اختیار این مجموعه قرار دارد و از آن جمله می توان به توماتیس، نوراپتیمال،فوربرین،پرونانس و تاکس آپ اشاره کرد.

به یاد داشته باشیم در صورت مشاهده مشکلات و تغییرات در فرزندانمان از یک متخصص حرفه ای کمک بگیریم. نگذاریم اوضاع هر روز وخیم تر شود و جبران کردن غیرممکن. یادمون نره که ناگهان خیلی زود دیر میشه.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.