مراسم عید فطر در کشورهای مختلف چه زمانی است؟

عید فطر، جشن روزه‌داری و جشن مذهبی مهمی است که مسلمانان مراسم این روز را در سراسر جهان برگزار می‌کنند و پایان ماه مبارک رمضان، ماه مقدس روزه‌داری اسلامی محسوب می‌شود. این جشن پایان ۲۹ یا ۳۰ روز روزه‌داری از سپیده تا غروب در تمام ماه مبارک رمضان است.

مسلمانان و پیروان اسلام در مدت ۷۲۰ ساعت یا چهار هفته و دو روز از طلوع فجر تا غروب آفتاب روزه می‌گیرند همچنین طی این مدت از طریق اعمال خیر یا زکات، یا شرکت در فعالیت‌های بشردوستانه مانند اطعام فقرا به دستورات الهی عمل می‌کنند.

با مشاهده هلال ماه شوال ۱۴۴۳ هجری قمری، شب عید سعید فطر در اکثر کشورها اعلام می‌شود. عید فطر در بسیاری از کشورها در دوم ماه مارس یا ۱۲ اردیبهشت ماه اعلام شده است.  مشاهده هلال ماه در روز شنبه یعنی ۳۰ آوریل آسان نبود در نتیجه ماه رمضان در بسیاری از کشورها ۳۰ روز و عید سعید فطر دوم ماه مه خواهد بود.

عید فطر در هند

در هند، بیست و نهمین روز ماه مبارک رمضان، روز یکشنبه، اول ماه مه است. اگر هلال ماه تا غروب یکشنبه قابل رویت باشد، عید فطر ۲۰۲۲ در دوم مه جشن گرفته می‌شود و اگر ماه رویت نشود، تعطیلات از سوم مه ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.

اگرچه عید فطر در اولین روز شوال در تقویم اسلامی جشن گرفته می‌شود اما لزوما مطابق با همان روز در تقویم میلادی نیست. شروع هر ماه هجری قمری بر اساس زمان مشاهده ماه نو توسط مقامات مذهبی محلی در مناطق مختلف، متفاوت است.

عید فطر در پاکستان

دولت پاکستان روز سه‌شنبه جدول زمانی تعطیلات عید سعید فطر را که از دوم ماه مه (دوشنبه) آغاز می‌شود را اعلام کرد. شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان این تاریخ را تایید کرده است و طبق اطلاعیه‌ای که پس از اجازه وی صادر شد، تعطیلات از دوم مه آغاز و تا پنجم ماه مه (پنجشنبه) ادامه خواهد داشت. به گفته منابع، خلاصه‌ای از تعطیلات سه روزه توسط نخست‌وزیر ارائه شده است اما وی در نهایت تصمیم به تعطیلی چهار روزه گرفت.

عید فطر در عربستان سعودی

به گزارش رسانه دولتی عربستان سعودی، دادگاه عالی عربستان سعودی از شهروندان و ساکنان این کشور خواست تا هلال ماه شوال ۱۴۴۳ را در شامگاه شنبه ۲۹ رمضان ۱۴۴۳ جستجو کنند و این تاریخ مطابق با ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ است.  

عید فطر در بنگلادش

در مقایسه با تقویم میلادی که بر اساس رویت خورشید است، تقویم اسلامی قمری بر اساس رویت ماه است. رویت هلال ماه تعیین‌کننده تاریخ عید فطر است که در اولین روز ماه مبارک رمضان جشن گرفته می‌شود. در نتیجه روش محاسبه تاریخ عید سعید فطر فقط در ساعات شب انجام می‌شود. اگر هلال ماه قابل رویت نباشد، ماه رمضان یک روز دیگر تمدید می‌شود. پیش‌بینی می‌شود امسال عید فطر در بنگلادش در ۳ مه ۲۰۲۲ یعنی اولین سه‌شنبه ماه مه باشد.

عید فطر در فیلیپین

مسلمانان فیلیپینی حدود ۶ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. به منظور ارج نهادن به میراث اسلامی کشور، دولت در سال ۲۰۰۲ عید فطر را به موجب قانون جمهوری ۹۱۷۷ و اعلامیه ریاست‌جمهوری ۱۰۸۳ که در نوامبر ۲۰۰۲ در زمان ریاست جمهوری آرویو به تصویب رسید، به عنوان تعطیلی تعیین کرد. این قانون، روز اول شوال، دهمین ماه از تقویم اسلامی را به مناسبت عید سعید فطر، تعطیل ملی اعلام کرده است. اولین بزرگداشت ملی روز عید فطر در دسامبر ۲۰۰۲ بود که با نماز عید و ضیافت برگزار شد. این تعطیلات با استفاده از تقویم اسلامی قمری از طریق رویت هلال ماه در ماه اسلامی شوال تعیین می‌شود.

عید فطر در انگلیس

پس از دو سال که ماه رمضان به شدت تحت تاثیر این بیماری همه‌گیر قرار گرفت، در سال جاری مسلمانان انگلیس توانستند مانند گذشته از این ماه پر برکت لذت ببرند. آنان معتقدند که باید تلاش خود را در ماه رمضان به پیش ببرند تا مسلمان بهتری باشند. زمان عید فطر در انگلیس دوم ماه مه اعلام شده است.

مراسم عید فطر در کشورهای مختلف چه زمانی است؟

عید فطر در ترکیه

دولت ترکیه برای عید فطر تعطیلات سه روزه در نظر گرفته است. این عید بعد از عید قربان دومین تعطیلات رسمی طولانی‌مدت در ترکیه محسوب می‌شود مانند چندین کشور دیگر، مردم ترکیه عید را از طریق دیدارهای خانوادگی و هدایا جشن می‌گیرند. خانواده‌ها در ترکیه یک روز قبل از عید را صرف نظافت خانه و آماده‌سازی مکان خود برای پذیرایی از مهمانان می‌کنند. علاوه بر ترکیه، چندین کشور دیگر از جمله عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و غیره به‌طور مشابه دوم ماه مه را به عنوان اولین روز عید فطر اعلام کرده‌اند.

عید فطر در مراکش

برخی از کشورها هنوز تاریخ رسمی عید فطر را پس از رویت هلال ماه تایید نکرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود عید فطر در مراکش روز یکشنبه ۳۱ آوریل باشد. ماه رمضان امسال در برخی از کشورها مانند عربستان سعودی و امارات ۳۰ روزه خواهد بود و در حالی که در برخی دیگر از جمله در مراکش ۲۹ روز است.

عید فطر در امارات متحده عربی

امارات متحده عربی رسما اعلام کرد که دوشنبه دوم ماه مه  اولین روز عید سعید فطر در این کشور است. انتظار می‌رود کارکنان دولتی امارات متحده عربی در سراسر این کشور برای این جشن ۹ روز تعطیل باشند در حالی که کارمندان بخش خصوصی انتظار دارند ۳ تا ۴ روز استراحت کنند.

این عید اولین عید در دو سال اخیر است که مسلمانان انتظار دارند دوباره جشن‌ها را از سر بگیرند، پس از آن که همه‌گیری کووید-۱۹ آنها را در دو سال گذشته محدود کرده بود.

در شهرهای بزرگی مانند ابوظبی و دبی، انتظار می‌رود که جشن‌ها در فضاهای عمومی شهر با رویدادهایی مانند نمایش‌های زنده، اجراهای مختلف و غیره در کانون توجه قرار گیرند. انتظار می‌رود رستوران‌ها و مراکز تجاری لوکس دبی نیز جشن‌های ویژه‌ای برگزار کنند.

مسلمانان در سراسر جهان عید را با شرکت در نماز صبح، اهدای خیرات و خرید لباس نو جشن می‌گیرند.

شایان ذکر است که دیوان عالی عربستان سعودی و کمیته‌های رویت ماه در امارات، قطر و سایر کشورهای عربی قبلا اعلام کرده‌اند که مسلمانان این کشورها روز دوشنبه ۲ ماه مه ۲۰۲۲ عید فطر را جشن می‌گیرند.

بر اساس آخرین اعلامیه در ترکیه، مصر و عراق، یکشنبه آخرین روز ماه مبارک رمضان ۲۰۲۲ و دوشنبه ۲ مه اولین روز از شوال و عید فطر ۲۰۲۲ خواهد بود.

در صورت رویت ماه، روز عید فطر در  لندن، مراکش، آفریقای جنوبی، اسپانیا، مصر، ترکیه، کویت، قطر، فرانسه، نیوزیلند، کانادا و عراق روز دوشنبه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.