رایزنی تلفنی گوترش با رئیس جمهور ترکیه

 

 دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه با رئیس جمهوری ترکیه تلفنی در خصوص  تحولات جنگ در اوکراین گفتگو کرد.

گوترش در مورد دیدارهای این هفته خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه د ر مسکو و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین  در کی یف به اردوغان توضیح داد.

بر  اساس گزارش سی ان ان، اردوغان در این گفتگوی تلفنی اعلام کرد که ترکیه آماده حمایت از رهبری سازمان ملل در زمینه خارج کردن غیرنظامیان از مناطق درگیری و کمک های بشردوستانه در اوکراین است.

اردوغان با بیان اینکه ترکیه به تشویق اوکراین و روسیه برای آشتی و صلح ادامه می دهد گفت که این کشور به تلاش برای برقراری صلح میان روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: سازمان ملل ناامید نخواهد شد و تلاش‌های خود را برای نجات جان انسان‌ها و کاهش درد و رنج  مردم اوکراین دو برابر خواهد کرد.

گوترش عصر پنجشنبه نیز خواستار بازگشایی کریدورهای بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپل در اوکراین شد و گفت که این شهر محاصره شده یک بحران در درون بحران دیگر است.

گوترش درباره دیدار خود با پوتین گفت: رئیس جمهوری  روسیه به صورت عمومی با ایفای نقش سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ در خارج کردن غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوستال در شهر ماریوپل موافقت کرده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت که شورای امنیت در جلوگیری و پایان دادن به این جنگ موفق نبوده است و این شکست باعث ناامیدی، سرخوردگی و خشم گسترده شده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد ۲۵ آوریل ۲۰۲۲(۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) در سفر به آنکارا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و حمایت خود را از تلاش های دیپلماتیک جاری آنکارا در رابطه با جنگ در اوکراین ابراز کرد.

گوترش ششم اردیبهشت‌ماه (۲۶ آوریل) نیز برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به مسکو رفت و روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه (۲۸ آوریل) با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیدار و گفت گو کرد.

منتقدان عملکرد گوترش معتقدند؛ اینکه نقش میانجیگر این بحران را بازیگرانی چون ترکیه، فرانسه، اتریش و حتی رژیم صهیونیستی بازی کرده‌اند، نگران کننده است و اطلاع ندارند که آیا دبیرکل در پشت صحنه هرگونه میانجیگری دخیل است یا خیر.

گفته می‌شود در پی افزایش انتقادها درباره نقش میانجیگیری سازمان ملل در این جنگ، گوترش ۳۰ فروردین ماه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نامه نوشته وخواستار دیدار با آن‌ها شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.