چه کسی چین را از دست داد؟

 

در شرایطی که بسیاری از تحلیل‌گران به دنبال پاسخ این پرسش هستند که سرنوشت این جنگ در نهایت به چه صورت خواهد بود، دسته‌ای دیگر از آن‌ها این مسئله را برجسته می‌کنند که جهان پس از جنگ اوکراین چه سمت و سویی خواهد داشت. مجله فارین افرز پرونده ویژه این شماره خود را به این مسئله اختصاص داده که استفان کوتکین، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با انتشار مقاله‌ای با عنوان «جنگ سرد هرگز به پایان نرسید؛ اوکراین، چالش چین و احیای غرب» تلاش داشته بدین پرسش پاسخ دهد.  

اقتصادنیوز این مقاله را در سه بخش ترجمه کرده که بخش اول آن با عنوان «جنگ اوکراین و روسیه، غرب خفته را بیدار کرد؟» و بخش دوم آن با عنوان «اوکراین؛ چالش چین و احیای غرب» پیش از این منتشر شده و  در ادامه بخش سوم و پایانی آن منتشر می شود: 

چرا گورباچف اصلاحات چینی را در پیش نگرفت

مردم اغلب می پرسند که چرا میخائیل گورباچف، نخست وزیر شوروی، زمانی که در نیمه دوم دهه ۱۹۸۰ تلاش می کرد اقتصاد شوروی را دوباره احیا کند، از رویکرد موفق اصلاحات چینی پیروی نکرد. ورای شکاف عظیم بین یک کشور به شدت شهری و صنعتی و یک کشور عمدتاً روستایی و کشاورزی، اتحاد جماهیر شوروی برگی مانند هنگ کنگ نداشت تا سرمایه‌گذاری‌های ورودی را بر اساس ملاحظات بازار جذب و هدایت کند. بدین ترتیب نه از هنگ کنگ بریتانیایی خبری بود و نه از معجزه چینی.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر«چرا گورباچف اصلاحات چینی را در پیش نگرفت؟» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.