اعلام سیاست‌های طالبان در قبال مسائل مرزی با ایران

سید حسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل ساعاتی قبل با مولوی شبیر احمد رئیس ارکان قوای مسلح افغانستان و سرپرست هیات رهبری طالبان در ساماندهی امور مرزی با جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

شبیر احمد در این دیدار با اشاره به فضای همکاری میان دو دولت جمهوری اسلامی ایران و حکومت سرپرست در افغانستان، در مورد حل و فصل برخی سوء تفاهم‌های مرزی اظهار داشت: بنا بر دستور هیات رهبری طالبان، هیاتی ۴ نفره از مقامات نظامی و دفاعی افغانستان تشکیل شده تا با مذاکره و گفت‌ وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران شرایط همکاری‌های مرزی میان دو کشور را تسهیل کند.

وی در ادامه صراحتا اظهار داشت: سیاست بزرگان ما در قبال کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران که میزبان میلیون‌ها شهروند افغانستانی است، عدم بروز هرگونه جنگ و درگیری و حرکت به سوی همکاری‌های همه‌جانبه مرزی است.

مولوی شبیر احمد در مورد حضور برخی نیروهای طالبان در مرز کشورمان گفت: بزرگان حکومت به ویژه وزیر دفاع دستور داده‌اند که هیچ فردی اجازه بروز کوچکترین درگیری در مرزهای جمهوری اسلامی را ندارد و آرایش نظامی در مرز مشترک ممنوع است.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات موجود از گذشته در مرزهای مشترک دو کشور گفت: از جمهوری اسلامی ایران این درخواست را داریم تا در زمینه‌های مختلف امنیت مرزی اعم از جلوگیری از قاچاق انسان و مواد مخدر و همچنین مبارزه با تروریسم با حکومت جدید افغانستان همکاری همه جانبه‌ای داشته باشد.

در پایان این دیدار مقرر گردید هیات ۴ نفره حکومت سرپرست افغانستان بعد از عید فطر با مقامات کشورمان در یکی از پایتخت‌ها و یا در مرز مشترک دیدار و مسائل مختلف مرزی را حل و فصل نمایند. ضمن اینکه مقرر شد مولوی بریانی معاون سپاه هرات و عضو هیئت امروز در مرز با سردار شجاع مرزبان جمهوری اسلامی در خراسان بمنظور رفع سوء تفاهم ها دیدار دوستانه ای داشته باشد.

در دو روز گذشته اخباری مبنی بر تشکیل آرایش نظامی و احتمال بروز درگیری در مرزهای مشترک ایران و افغانستان منتشر شد که مقامات هر دو کشور این موضوع را رد کرده و به دنبال حل مسائل موجود از طریق گفت وگو و مذاکره هستند.

اعلام سیاست‌های طالبان در قبال مسائل مرزی با ایران

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.