نانسی پلوسی مدعی شد: اوباما به بایدن حسودی می‌کرد!

بریده‌ای از یک کتاب جدید در آمریکا، مدعی است که باراک اوباما به دلیل اینکه رسانه‌های کشورش دولت جو بایدن را «تحول‌آفرین‌تر» توصیف می‌کردند، به او حسودی می‌کرد.

وبسایت روزنامه دیلی میل نوشت، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که از دموکرات‌های محبوب این کشور بود، به جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی کمک کرد تا در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا پیروز شود. اما این حمایت با تکیه بر دوستی صمیمانه این دو در زمان ریاست جمهوری اوباما و معاونت بایدن انجام شد.

اما آنطور که پیداست، این دوستی، لاقل در آن برهه از زمان، چیزی بیشتر از یک «نمایش سیاسی» نبوده است.

بر اساس کتاب در دست چاپ «جاناتان مارتین» و «الکس برنز» روزنامه‌نگاران نیویورک تایمز با نام «این نمی‌گذرد: ترامپ، بایدن و نبرد برای آینده آمریکا» اوباما در واقعیت «احساسات پیچیده و مبهمی» نسبت به کارزار انتخاباتی بایدن داشت.

پس از پیروزی بایدن، این دو گاه به گاه در کاخ سفید با یکدیگر دیدار می‌کردند، اما نقطه امن اوباما در واشنگتن نه بایدن، بلکه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بود.

در بریده‌ای از این کتاب که به دست فاکس نیوز رسیده، آمده است: «پلوسی که به صورت منظم با اوباما صحبت می‌کرد، از این گفت‌وگوها در آن برهه زمانی به نتیجه‌ای قطعی رسید. او به یکی از دوستانش گفت: اوباما به بایدن حسودی می‌کند.»

این کتاب مدعی شده است که گفت‌وگوهای نه‌چندان پرتکرار بایدن و اوباما به داستان سیاسی «برادری نزدیکی» که این دو به مردم آمریکا قالب کرده بودند، شباهت چندانی نداشت.

به گفته یکی از مشاوران بایدن، او هم نظر خودش را داشت: «من مطمئن هستم که باراک (اوباما) از اینکه (رسانه‌ها) این دولت را تحول‌آفرین‌تر از دولت او توصیف می‌کنند، خوشحال نیست.»

در آن زمان، دولت تازه‌کار بایدن به‌دلیل تشکیل متنوع‌ترین کابینه دولت در تاریخ آمریکا مورد تحسین قرار داشت.

اما اظهارات «دونا برازیل»، رئیس کمیته ملی دموکرات آمریکا در این کتاب حاکی از آن است که در مقابل، برخی از مقامات ملی آمریکا از عملکرد اوباما در این زمینه، به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست این کشور، رضایت نداشتند.

نویسنده این کتاب می‌گوید، دموکرات‌ها «به خوبی به یاد خواهند آورد که دولت نخستین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست آمریکا، در سیطره مردان سفیدپوست بود.»

برازیل گفت: در مسئله تنوع، اوباما به هیچ وجه استانداردی طلایی برای سیاه‌پوستان نبود.

همچنین گفته می‌شود، بایدن مدعی شده بود که اوباما دست روی دست گذاشته و در پیروزی در انتخابات مقدماتی در سال۲۰۲۰ در ایالت کارولینای جنوبی به او کمک نکرده است.

همچنین اوباما و کارکنان دولتش تلاش کردند تا در سال ۲۰۱۶ بایدن را از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری منصرف کنند. آن‌ها هیلاری کلینتون را ترجیح می‌دادند، که البته در مقابل دونالد ترامپ شکست خورد.

اوباما در اوایل ماه میلادی جاری در دوازدهمین سالگرد تصویب «لایحه مراقبت مقرون به صرفه» برای نخستین بار به کاخ سفید پا گذاشت و زمانی که پشت میکروفن ایستاد، بایدن را به شوخی به عنوان معاون اول خود معرفی کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.