آمریکا در پی بهبود روابط با عربستان است؟

یک رسانه عربی در تحلیلی به آخرین تحولات روابط آمریکا و عربستان پرداخت و نوشت که با توجه به کمبود نفت در بازارهای جهانی، دولت بایدن اکنون به دنبال بهبود روابط با محمد بن سلمان و تعهد به محافظت از عربستان است و این کشور نیز در مقابل باید به جنگ یمن پایان دهد و رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد.

روزنامه العربی الجدید در تحلیلی نوشت که آخرین تلاش ها برای پایان دادن به اختلافات واشنگتن و ریاض در مورد راه حلی است که مبتنی بر تبادل برخی امتیازات و گام ها است و از میان آنها می توان به پایان دادن به جنگ یمن توسط عربستان و به رسمیت شناختن اسرائیل اشاره کرد.

نویسنده آورده است: اهمیت این مبادله و تهاتر در این است که این مساله توسط طرفی تدوین شده است که تصمیم گیرندگان اصلی معمولا پیشنهادت آن را جدی می گیرند و او از فضا مطلع بوده و با تصمیم گیرندگان تماس دارد. همچنین گزارش ها نشان می دهد که اسرائیل نیز به این مساله ورود کرده است.

بر اساس این تحلیل، روابط میان عربستان و آمریکا تقریبا از یک سال پیش و درپی روی کار آمدن جو بایدن درکاخ سفید متوقف شد. بعد از انتشار اخباری مبنی بر نزدیک شدن تهران و واشنگتن به توافق برای احیای برجام و همچنین آغاز جنگ اوکراین و امتناع عربستان از محکوم کردن مسکو، این مساله بار دیگر بر سر زبان ها افتاد. بعد از آن نیز ریاض با افزایش تولید نفت برای جبران کمبود سوخت در پی تحریم نفت روسیه مخالفت کرد و این امر منجر به افزایش قیمت سوخت در جهان شد و اختلافات ریاض و واشنگتن به اوج خود رسید.

در ادامه این تحلیل آمده است: این مخالفت سعودی ها مورد توجه زیادی قرار گرفت و چالش های فراوانی به همراه داشت؛ به ویژه اینکه گفته می شود ریاض به تماس تلفنی کاخ سفید پاسخ نداد، دولت آمریکا تلاش کرد که این مساله را نادیده بگیرد و با تمرکز بر اهمیت روابط و فراگیر بودن آن، از اهمیت این امر بکاهد اما برخی گزارشات نشان می دهد که روابط این دو کشور به "نقطه شکست" رسیده است و گفته می شود که عربستان به جای آمریکا به عنوان همپیمان راهبردی به سوی چین و روسیه روی آورده است.

برخی از نویسندگان و فعالان در واشنگتن نسبت به این مساله هشدار دادند و تاکید کردند که روابط دو طرف باید از این روند خارج شود، نویسندگان در این میان به دو مساله مختلف پرداختند؛ یکی تاکید بر عمق روابط و دیگری اشاره به نارضایتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان است زیرا زمانی که انصارالله منطقه را مورد هدف موشکی و پهپادی قرار داد، آمریکا نقش امنیتی و سنتی خود را ایفا نکرد. 

در این راستا فرید زکریا، نویسنده و فعال رسانه ای مشهور به گزارشی اشاره کرد که "شورای روابط خارجی آمریکا" قرار است به زودی آن را منتشر کند؛ شورایی که در تدوین سیاست های خارجی آمریکا موثر است. این گزارش شامل پیشنهاداتی در راستای امضای یک توافق بزرگ به منظور اصلاح روابط واشنگتن و ریاض است. 

به گفته زکریا که به نظر می رسد شورای روابط خارجی از حضور رسانه ای او استفاده کرده است تا برای این امر مقدمه چینی کند، دولت بایدن به دنبال بهبود روابط با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و تماس با وی و همچنین تعهد صریح به محافظت از عربستان است. عربستان نیز در مقابل باید به جنگ یمن پایان دهد، اسرائیل را به رسمیت بشناسد و درخصوص مساله قتل جمال خاشقجی موضع شفاف تری اتخاذ کند.

در این تحلیل آمده است که یکی از دلایل طرح آمریکا این است که مساله کمبود نفت و پیامدهای آن نباید به دست پوتین بیفتد زیرا این امر ممکن است منجر به مشکلات اقتصادی شدید در سطح جهان شود و در نتیجه جبهه مقابله با روسیه و معاهدات تحریم ها علیه این کشور از هم پاشیده شود. بنابراین برای عبور از این احتمال باید تولید نفت کشورهای خلیج فارس افزایش یابد زیرا ولادیمیر پوتین بر روی یک جنگ طولانی مدت و فرسایشی حساب باز کرده است و  از این طریق می خواهد اقتصاد جهان را تضعیف کند و از آن به عنوان وسیله ای برای رفع تحریم ها استفاد کند و کشورهای دنیا مجبور شوند که به نفت این کشور بازگردند.

در پایان این تحلیل آمده است که با توجه به نبود جایگزین برای نفت روسیه در وقت کنونی و اختلافات زیاد رئیس جمهور آمریکا با برخی سیاستمداران و همچنین ورود رسانه های تاثیرگذار و موثر به این مساله مانند "واشنگتن پست" ، بایدن در موضع بسیار سختی قرار گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.