از سرگیری پروازهای فرودگاه صنعاء بعد از 6 سال

دولت نجات ملی یمن از موافقت اعلامی از سوی سازمان ملل با ازسرگیری پروازها از فرودگاه صنعاء پس  از شش سال وقفه خبر داد.

به گزارش روسیاالیوم، «مازن غانم»  سخنگوی رسمی سازمان هواپیمایی در صنعا گفت: سازمان ملل به وزارت امور خارجه دولت نجات ملی ابلاغ کرد که با برقراری نخستین پرواز تجاری از فرودگاه بین المللی صنعا به فرودگاه ملکه علیاء اردن در ساعت ۸ صبح ۲۴ آوریل موافقت کرده است.

خبرگزاری رسمی یمنی (سبأ) به نقل از غانم اعلام کرد: «سازمان هواپیمایی یمن از امروز، اقدامات لازم به رزرو بلیط این پرواز را آغاز می‌کند و بیماران  در اولویت خواهند بود».

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از نهم آگوست ۲۰۱۶، ممنوعیت تردد هوایی را در  فرودگاه صنعاء  اعمال کرد  و تنها به برخی پروازهای سازمان ملل و کمک‌های بشردوستانه مجوز می‌داد و این پرواز نیاز  به هماهنگی ریاض و ائتلاف سعودی  داشت.

«هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل، دوم آوریل جاری از آغاز آتش‌بسی دو ماهه در یمن و توقف حملات نظامی زمینی، دریایی و هوایی و تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و دادن مجوز به پروازهای هفتگی از و به فرودگاه صنعاء خبر داده بود. بنابراین برقراری پرواز در فرودگاه صنعا یکی از شروط آتش بس موقت در یمن بود.

پیش تر رئیس شورای عالی سیاسی یمن در دیدار با نماینده سازمان ملل متحد با بیان اینکه هزاران بیمار منتظر بازگشایی فرودگاه صنعاء هستند، خواستار اجرای کامل آتش‌بس در این کشور شده بود.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

بسیاری از کارشناسان تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.