سخنگوی وزارت امور خارجه طرح اعلامی دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان مقیم این کشو به رواندا را فرار از تعهدات و مسؤولیت‌های بین‌المللی این کشور خواند و این اقدام را مغایر با روح و متن کنوانسیون پناهندگان برشمرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (جمعه) ۲۶ فروردین ماه طرح اعلامی دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان مقیم این کشور به رواندا را فرار از تعهدات و مسؤولیت‌های بین‌المللی این کشور خواند و انتقال این افراد به خارج از خاک انگلیس را مغایر با روح و متن کنوانسیون پناهندگان برشمرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این طرح انگلیس در قرار دادن مسؤولیت خود در قبال پناهجویان بر دوش یک کشور ثالث، افراد پناهنده را در معرض نقض حقوق مندرج در کنوانسیون‌های پناهندگی و معاهدات حقوق بشری قرار داده و ملاحظات انسانی و اخلاقی را به شکل کاملی نادیده می‌گیرد.

خطیب‌زاده کالا انگاری پناهجویان، اعمال خشونت و رفتارهای تحقیر آمیز که مغایر با کرامت انسانی است را مردود خواند و با اشاره به میزبانی از میلیون‌ها پناهنده از سوی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان در حالی است که این کشور و سایر کشورهای غربی همواره تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در مدیریت و رسیدگی به میلیون‌ها مهاجر و پناهنده را نادیده می‌گیرند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با رعایت ملاحظات انسانی و بشردوستانه و دریافت حداقل کمک‌های خارجی، از میلیون‌ها پناهنده به ویژه از کشور همسایه، افغانستان میزبانی کرده است که بارها مورد تقدیر و شناسایی نهادهای بین‌المللی مربوط به امور پناهندگان قرار گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.